Lyt til artiklen:

Arla udvider med yderligere ti biogaslastbiler

00:00
Hastighed: ???x
03:18

Efter et succesfuldt pilotprojekt udvider Arla nu med ti nye biogaslastbiler, som skal reducere klimaaftrykket fra transport.

De nye lastbiler reducerer udledningen af CO2 med næsten 50 procent svarende til en besparelse på godt 228 tons CO2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Med de ti nye biogaslastbiler kommer antallet op på i alt 17. Arla har kørt et succesfuldt forsøg med de første biogaslastbiler, der er blevet testet som en del af mælkeudbringningen siden efteråret 2019.

- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. Derfor udvider vi nu vognparken med yderligere 10 biogaslastbiler, siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver dag.

Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt. Udover biogaslastbilerne har Arla også Danmark første el-lastbil, som kører mælk ud til københavnerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Store CO2-besparelser med biogas som brændstof

Biogas er et langt mere bæredygtigt brændstof end normal dieselolie, fordi det er et naturligt produkt dannet af køer.

- Det er en meget velfungerende teknologi, og det gør, at potentialet er kæmpestort. Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening, siger Helle Müller Petersen.

Godt 500.000 køer på Arla-gårde skaber dagligt store mængder af gylle. Den bruges i dag i høj grad som gødning, men ny teknologi skaber også ny, bæredygtig energi ud af gyllen. En ko producerer godt 20 m3 gylle årligt. Det kan omdannes til 350 liter biogas, som hver lastbil kan køre, så populært sagt kører lastbilerne 875 kilometer per ko.

Biogas er et af mange initiativer

Biogaslastbilerne og el-lastbilerne er bare to af en række initiativer, Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere. Chaufførerne er blandt andet blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

- Som led i vores mål om at blive CO2-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn. Vi evaluerer løbende og ser på anvendeligheden og perspektiverne i forsøgene, siger Helle Müller Petersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hver af de 10 lastbiler forventes at køre godt 35.000 kilometer årligt, og dermed spares godt 228 tons CO2 sammenlignet med en almindelig diesellastbil.