Lyt til artiklen:

Prehn foreslår: statskontrolleret klimamærke på mad

00:00
Hastighed: ???x
03:05

Regeringen afsætter nu ni millioner kroner til et udviklingsarbejde, der i løbet af et år skal komme med et bud på, hvordan et klimamærke på fødevarer kan se ud, fordi regeringen ønsker, at forbrugerne lettere kan træffe grønne valg, når der ryger madvarer ned i indkøbskurven.

Klimamærket skal ifølge en pressemeddeelelse fra fødevareministeren hjælpe forbrugerne med at træffe grønne valg, når de handler. Samtidig skal det skubbe fødevareproduktionen i en mere klimavenlig retning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Klimamærket vil også bidrage til, at Danmark bedst muligt realiserer FN's verdensmål - særligt mål 12 om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer, hedder det i pressemeddelelsen.

Et statskontrolleret klimamærke skal sikre, at der er ét fælles klimamærke, som forbrugerne kan have tillid til, og som detailhandlen og fødevarebranchen bredt set vil anvende.

- Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt. Men det er svært at gennemskue, hvad der er det grønne valg, når man står med indkøbskurven i hånden. Derfor skal Danmark nu have et statskontrolleret klimamærke. Det skal være ét samlet mærke, som forbrugerne kan have tillid til, så vi undgår en skov af mærker, der bare forvirrer. Nu samler vi de vigtigste spillere, og sætter arbejdet i gang. Inden jul skal de komme med deres skarpeste bud på, hvordan et dansk klimamærke kan se ud, så vi kan blive det første land i verden, der får et statskontrolleret klimamærke. Vi stiller os allerforrest på den globale scene, og viser vejen frem i den grønne omstilling, skriver ministeren i sin pressemeddelelse.

Han bakkes op af Forbrugerrådet Tænk, hvor Anja Philip, som konstaterer, at forbrugerne har svært ved at gennemskue fødevarers klimaaftryk.

- Fra en af vores nye undersøgelser ved vi, at tre ud af fire forbrugere har svært ved at gennemskue fødevarernes klimaaftryk. Derfor er der brug for et klimamærke, som kan hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimavenlige valg, når de står i indkøbssituationen. Hvis vi kan få et klimamærke, der kan vise vejen til en mere klimavenlig kost, bliver det et vigtigt bidrag til den grønne omstilling, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også de store dagligvareaktører, Coop, Salling Group og De Samvirkende Købmænd er med på idéen om et statskontrolleret klimamærke for at sikre en troværdig og gennemslagskraftig kommunikation.

Til at udvikle det statskontrollerede klimamærke nedsætter fødevareministeren nu en arbejdsgruppe, der skal stå i spidsen for et større arbejde det kommende år, hvor alle relevante aktører får mulighed for at komme med deres input til det nye danske klimamærke. På den baggrund skal arbejdsgruppen udarbejde en konkret model, som skal præsenteres inden jul.

Opdraget til arbejdsgruppen er, at klimamærket skal være entydigt, enkelt og let at forstå.

Arbejdsgruppen består af Fødevarestyrelsen (formand), Salling Group, COOP, De Samvirkende Købmænd, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer, DI og Økologisk Landsforening. Det er ambitionen, at arbejdsgruppen kan levere deres bud på Danmarks nye klimamærke inden udgangen af 2022.