Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Ny 6R melder sin ankomst i Danmark
I går mandag blev den nye populære John Deere 6R præsenteret hos Semler Agro i Brønderslev, hvor vi fik et godt kig ind i den nye, opdaterede 6R.
Det er stort set samme motor, drivlinje og chassis som på den forgående 6R-model, men derudover er det meste andet nyt, så der er tale om en stor opdatering.
Den nye programserie er opdelt i fire akselafstande, hvor de tre største er med sekscylindrede motorer. Kun seriens mindste ramme kan fås med firecylindret motor. 6R150 er den største model inden for seriens mindste rammer. Den har således fire cylindre og 177 hestekræfter med boost, og kan leveres med større dækstørrelse 650/65 R38.
- 6R150 er vores svar på det bedste frontlæsser-traktor, man kan få på markedet, som med sin snilde, udsyn og nye look gør sig perfekt til alle tænkelige opgaver med sin lille egenvægt på 6,5 ton og total vægt på 10 tons, siger Axel Cygan, som er instruktør og programspecialist hos John Deere.
Flere nye tiltag
Der vil være mulighed for at kunne køre med 1000E PTO på den nye 6R, som mange har efterspurgt, fortæller Axel Cygan.
Kabinen giver et meget større udsyn, sammen med den nye vinduesvisker, der visker hele ruden i 250 grader, og en lidt anderledes vendegear håndtag. Der kan vælges mellem to kabiner, standardkabinen, som ses på 6R185, eller fullook-kabinen, der ses på 6R150 med frontlæsser. Forskellen er kun selve taget, hvor der er mere udsyn.
Selve motoren er den samme, hvor der er påmonteret en vendbar vinge på motorkøleren, som er effektiv ved halmpresning, hvor køleren nemt bliver tilstoppet. Selve det nye design af motorhjelmen er i et stykke, når den lukkes op, i forhold til forgængeren, der var delt i to, og der skulle pilles plader af ved service.
6R185, som med en meget lille egenvægt på under otte tons, får man mange hestekræfter i forhold til egenvægt, bliver landevejens konge, fortæller de hos John Deere,
Men det helt store er nok den nye mulighed for boost ved hydraulisk brug, det vil sige traktorernes boost slår til, når man bruger hydraulikken, og ikke kun når PTO er slået til og ved vejkørsel.
- Det er de små detaljer, der gør forskellen, også i den nye opdaterede 6R, siger Axel Cygan.
Der er kommet en meget kraftigere hydraulikpumpe på, der kan give 155 liter i minuttet, samt derved en større løfteevne på trepunkts-liften.
Samme som sine store brødre
Det nye bliver den nye nummerering som sine storebrødre 7R og 8R
6R har været ventet på en opdatering, siden 7R og 8R fik den store omgang, så hvis du træder ind i kabinen på 6R, er det som at træde ind i 7R og 8R. Al information foran rattet er fjernet og er kommet over i højre stolpe. Kabineaffjedringen er også den samme med hydraulisk affjedring i alle modeller.
De kendte grønne spejle fra 7R og 8R har den nye 6R også fået til sig, samt værktøjskasse i hård plastik, der sidder pænt på venstre side.
Hvor 6R skiller sig ud fra sine brødre
6R bliver præsenteret med sit nye E-Joystik, som er et utrolig behageligt krydshåndtag, som ser meget lovende ud og dejlig i praksis, når den kommer i hånden. Selve E-Joysticket er blevet integreret godt i CommandArm-armlænet.
- E-Joystikket skal gøre det muligt at bruge de fleste gængse funktioner, uden at skulle flytte hånden på noget tidspunkt ved vending eller andre funktioner, siger Axel Cygan.
Der er et stort udvalg af muligheder for indstilling af E-joysticket i terminalen, så det er kun fantasien, der sætter grænser.
E-Joysticket har berøringscensor på, så den fungerer med nogle funktioner, kun når hånden registreres af håndtaget.
Frontlæsseren har fået fire vejeceller, der kan veje helt ned til ± 15 kilo, og uden en masse indstillinger hurtigt kan bruges, så ved skift af redskaber på frontlæsser skal der bare trykkes nulstil, og så er vægten på 0.
Derudover er i samarbejde med E-Joysticket forbundet et system, der kan forudindstilles til en bestemt højde ved løft og sænk, så et enkelt skub med E-joysticket, sænker eller hæver frontlæsseren til den indstillede værdi i terminalen. Det samme gælder ved vip af skovlen, hvor der også kan forudindstilles vinkler ved tip, og der kan indstilles en fast vandret indstilling, så skovlen hele tiden er i vandret.