Lyt til artiklen:

Moni Worldwide er ny importør af Deutz-Fahr i Danmark

00:00
Hastighed: ???x
03:12

2022 skal blive året, hvor Deutz-Fahr genvinder noget af den markedsandel, som de grønne traktorer har fortjent, siger de otte Deutz-Fahr forhandlere og den nye importør.

Bag den store satsning står et for mange ukendt firma - Moni Worldwide - fra Middelfart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Moni Worldwide har nemlig stor erfaring med handel med traktorer og driver f.eks. sammen med en partner en forretning med import og salg af Deutz-Fahr i Ukraine. Kendere siger, at Moni årligt flytter rigtig mange fabriksnye traktorer og mejetærskere, men det nøjagtige tal kan man ikke vride ud af ejeren Thomas Mortensen

- Vi kommer heller ikke til at være særligt synlige i Danmark fremover. Det er de lokale forhandlere, der kender kunderne og servicerer dem - og sådan skal det være. Vi står bag med indkøb af nogle større traktorpartier, så priserne bliver fornuftige, og organiserer alt det andet, der følger med, men frontlinjen, den er forhandlernes, siger Thomas Mortensen.

Tidligere stod HCP i Krogager ved Grindsted for importen.

Kendte forhandlere

Mens importørens navn ikke vil vække genklang i mange danske landmænds ører, er billedet noget anderledes, når det kommer til forhandlerne. De er alle fuldt fortrolige med Deutz-Fahr på forhånd.

De otte forhandlere er Manna Traktor, Thy Traktor- og Maskinservice, Ølgod Maskinforretning, A.P Andersen, Brørup Traktor- & Maskincenter, Midtfjord Agro, Grundvad Maskinhandel og Snertinge Maskinforretning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Brørup Traktor- & maskinforretning, der er en af de absolut største Deutz-Fahr forhandlere i Danmark, er der store forventninger til det nye set-up.

- Der er mange kunder, der gerne vil køre Deutz-Fahr, og når priserne er rigtige, vil de også købe dem, siger en af ejerne Svend Aage Jensen.

Han har sammen med sine kompagnoner arbejdet med salg og service af Deutz-Fahr siden 1997 både som autoriseret og som "ikke uautoriseret, men specialist", som han siger med et glimt i øjet.

- Vi og vores kolleger har altid været glade for Deutz-Fahr, men brokket os over det ene eller andet hos importøren. Nu får vi et meget enkelt set-up, der ikke fordyrer traktorerne og reservedelene unødvendigt - og så må vi jo hver især leve op til vores målsætninger og bevise, at Deutz-Fahr fortjener en større andel af det danske traktormarked.

Ingen fordyrende mellemled

Hele forretningsmodellen i det nye set-up er bevidst holdt helt enkel, for målet er at undgå fordyrende mellemled, ved at deltagerne hver især løser de opgaver, de er bedst til. Det set-up er også princippet, når det kommer til reservedelsforsyning, hvor de enkelte danske forhandlere kan bestille reservedele direkte på det store Deutz-Fahr centrallager i Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Leveringstiden er jo den samme, uanset om delene ligger i Tyskland eller i Danmark, og jo færre gange reservedele skal flyttes op og ned af hylder og ud og ind af biler, jo færre omkostninger løber der på, inden delene når ud til kunderne, forklarer Thomas Mortensen.

Han har sikret sig, at en af de danske forhandlere lægger hylder til nogle særligt kritiske dele, som kunderne kan få brug for hen over en weekend, hvor fragtbilerne ikke kører ud fra Lauingen, så der er sikret dansk backup, hvis er opstår særligt akutte behov.