Lyt til artiklen:

Danpo udvider produktionslinje for millioner

00:00
Hastighed: ???x
02:32

Abonnementsartikel

Danskernes fokus på sunde og bæredygtige måltider skaber travlhed i produktionen hos Danpo i Farre. Virksomheden planlægger en 20 procent produktionsudvidelse.

Danpo mærker stor efterspørgsel efter nuggets, kyllingekebab, kyllingeburgere eller en sandwich med kylling.

Det har kunne mærkes hos Danpo i Farre, hvor de længe ikke har kunne følge med efterspørgslen. Med en stor investering i produktionen er Danpo snart er klar til at tage imod endnu flere ordrer. skriver Danpo i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I månedsvis har man hos Danpo i Farre måtte sige nej til kunder på det danske marked og øvrige Scandi Standard kunder, der har efterspurgt convenienceprodukter til foodservice. For i takt med at forbrugerne er blevet mere opmærksomme på at spise sundt og bæredygtigt også når de er ude at spise eller er på farten, så er efterspørgslen på kyllingeprodukterne fra Danpo steget:

- Vi har haft en klar strategi om at tilbyde kyllingeprodukter under vores brand The Happy Chicken Project og De Danske Familiegårde, hvor forbrugerne altid kan være sikre på at få kylling af bedste dansk kvalitet, udklækket og opdrættet i de samme danske stalde og uden brug af antibiotika. Og det er blevet så stor en succes, at vi skal udvide vores produktionsanlæg ganske betragteligt, fortæller Rene Tryk, der er fabrikschef i Farre.

Bedre råvareudnyttelse

Udover at udvide produktionen vil man med indsatsen også sikre, at udnyttelsen af råvaren optimeres. I Danmark spiser vi nemlig 60 procent brystfilet, og derfor er det en af Danpos hjertesager at sikre, at der ikke går noget til spilde fra resten af kyllingen.

Med den nye kapacitet på linjen kan lårkødet udnyttes endnu bedre til at producere kebab og andre stegte produkter og dermed sikre endnu flere fødevarer med et højt dyrevelfærdsniveau.

På sigt giver det også mulighed for at udvikle nye spændende produkter til brandsne De Danske Familiegårde, der ligger i detail og The Happy Chicken Project, som hører til i foodservice samt til de store eksportkunder og øvrige Scandi Standard kunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tocifret millioninvestering

Det er mange millioner kroner, der skal til for at udvide produktionslinjerne i Farre, hvor netop convenience-produkterne produceres, og man forventer at kunne udvide tonnagen med 20 procent, når projektet er afsluttet:

- Vi er selvfølgelig superstolte af, at vi producerer fødevarer som både Danmark og udlandet sætter stor pris på. Samtidig ser vi det også som en mulighed for at sikre arbejdspladser i Farre, siger Rene Tryk.

Udvidelsen af linjen igangsættes nu, og man forventer at være fuldt oppe at køre med den udvidet produktion i løbet af 6-10 måneder.