Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Rendegraveren er Danmarks schweizerkniv
Engang var den entreprenørernes og landmændenes kæledægge. Men i dag har store gravemaskiner og gummigeder efterhånden overtaget de fleste af rendegraverens opgaver i flere af vores nabolande.
I Sverige og Norge ser man eksempelvis meget sjældent den ellers engang populære maskine, men her placerer Danmark sig som et unikt marked. For her holder de danske landmænd og entreprenører fast i det alsidige køretøj, der går under det passende kælenavn 'schweizerkniven'.
- Trenden i udlandet går mod de store otte- eller ti-tons gravemaskiner og gummigeder. Behovet, og den måde man løser opgaver på, har ændret sig. Men i Danmark holder man stadig fast i rendegraveren, og mange kan ikke undvære den, siger Martin Tornøe, produktspecialist hos New Holland.
New Holland mener derfor også, at der stadig er potentiale i at udvikle på rendegraverne. Og man har netop sendt sin nyeste D-serie på gaden i Danmark. Martin Tornøe fortsætter:
- En rendegraver er for mange et uundværligt værktøj. Det gælder både hos entreprenører og på gårde. En rendegraver er, kontra en gravemaskine på larvefødder, nem at komme rundt med. Og den kan dække store afstande i løbet af en arbejdsdag. Det kan være godt, hvis man har småprojekter rundt om i en by eller på en gård. Man kan læsse korn om morgenen og grave dræn om eftermiddagen, hvorimod en gravemaskine skal flyttes med en hænger eller en blokvogn. Der går rigtig meget tid med transport af en sådan maskine. Så hvis den kun skal arbejde i én time, er en rendegraver et smartere valg.
D-serie
Den nye D-version af New Hollands rendegraver kommer med en række forbedringer i forhold til den tidligere C-serie. Primært er der blevet lavet en række ændringer i kabinen, der skal øge komforten for chaufføren. Kabinen er blevet udvidet, så man blandt andet nu har fire gange så meget opbevaringsplads. Og det er lige før, at man kan tage en hel tur rundt om førersædet, for der er blevet gjort ekstra plads til benene. En ændring, der har stået højt på brugerne af C-seriens ønskeseddel.
- Et af de tidspunkter, jeg selv har syntes, blev lidt trængt er, når man svinger stolen om til gravearmen. Men selv med min højde går det rigtig nemt at svinge rundt uden at skramme hænder og fødder, siger Martin Tornøe.
Desuden har man installeret en ny radio i kabinen, der kommer med bluetooth-funktion og således kan kobles op på chaufførens telefon. Ligeledes er der installeret en holder til telefonen, komplet med et ladestik.
Og så er der blevet taget højde for nye bæredygtighedskrav til maskinen. D-serien kommer med en FPT-motor, der overholder emissionskrav Stage V. Ligesom ved nye motorer i traktorer er der fokus på brændstoføkonomi og driftssikkerhed.