Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er ikke noget at sige til, at det af og til kan føles lidt surt og temmelig uretfærdigt at være mælkeproducent i dagens Danmark. Det tegnede ellers så godt i starten af året med løfte om bedre afregningspris fra Arla Foods. Men fakta er, at prisen er uændret, når der tages højde for mejeriets omregningskurs til de svenske andelshavere.

Arla Foods anvender en helt konkret prismodel, når de løbende forholder sig til markedsudviklingen. Prisen skulle afspejle den markedspris, der er på mælken til hver en tid. Mælken er dog, så vidt jeg ved, ikke blevet billigere ude i køledisken, så der må være en fortjeneste, som, man skulle tro, kunne komme mælkeproducenten til gode. Og en højere indtjening er tiltrængt hos de fleste mælkeproducenter. En stor gæld, høje lønomkostninger og andre daglige udgifter, der ikke holder et lige så stabilt niveau som mælkeprisen, er noget, der tynger mange. Desværre er der ikke udsigt til, at det vender lige med det samme.

Hvad kan man selv gøre for at vende skuden? Producere mere mælk, så man ad den vej hæver indtjeningen - men jo også øger udgiften? Vælge at sige, at det var det og kigge sig om efter andre jobmuligheder, eller sige farvel til Danmark og flytte efter, hvor både mælke- og jordpriser kan give et mere rentabelt budget? Måske skal man bare flytte over Øresund, for her er det mere fordelagtigt at være andelshaver i Arla Foods. Her vil jeg bakke op om Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, der føler sig snydt. For ja, det er da snyd, at de svenske andelshavere får mere for mælken end de danske. Og her er det, at Arla Foods må komme ind i kampen. For i bund og grund er det Arla, der sidder med det lange strå og skal (læs burde) fordele sol og vind lige over for deres andelshavere.

Løsningen kunne også være, at man startede sit eget mejeri. På Wyke Farms i det sydlige England har man 1.000 køer og eget gårdmejeri, hvor der i alt forarbejdes 15 millioner liter mælk årligt. Wyke Farms har formået at skabe et stærkt varemærke, hvor der blandt andet indgår fem forskellige typer Cheddarost som en del af varesortimentet. Læs meget om Wyke Farms og deres forretningseventyr inde i bladet på side 8-13.

Her til slut vil jeg gerne komme med en lille opfordring til jer læsere om at kontakte mig med tip til spændende emner, der kunne tages op i Bovilogisk. Tøv endelig heller ikke med at komme med ris og ros til redaktionen. Hvad synes I er godt ved Bovilogisk, og hvad kunne I tænke jer, at der var anderledes?