Lyt til artiklen:

Arla lancerer ny strategi: Øger efterbetaling til over én milliard euro de næste fem år

00:00
Hastighed: ???x
02:43

Arla har onsdag morgen præsenteret en ny strategiplan under navnet Future26.

I den skriver mejerigiganten, at efterspørgslen på mejeriprodukter vokser på globalt plan, og forbrugerne bliver samtidigt mere bevidste og forventer, at den mad, de spiser, er sund, prisvenlig og produceres ansvarligt og bæredygtigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Arlas Good Growth 2020-strategi sikrede vækst og markedsførende positioner både geografisk, i mejerikategorier og for Arlas globale brands. Med udgangspunkt i denne og i de globale udsigter, vil Arla i den nye strategiperiode øge sine investeringer med over 40 procent til over fire euro milliarder euro indenfor bæredygtighedstiltag, produktinnovation, kapacitetsudvidelser og digitalisering og samtidigt levere en af branchens mest konkurrencedygtige mælkepriser til sine andelshavere", fremgår det i Arlas pressemeddelelse.

For at understøtte dette har Arla netop offentliggjort en ny konsolideringspolitik, der øger afkastet til andelshaverne til over en milliard euro for at støtte deres bæredygtige omstilling. Den nye konsolideringspolitik hæver efterbetalingen til 1,5 eurocent pr. kg mælk i stedet for de nuværende 1,0 eurocent pr. kg mælk, forudsat at virksomheden opnår en årlig nettoresultatandel på mindst 2,8 procent af omsætningen. Efterbetalingen bliver samtidig udbetalt af to omgange i marts og september, i stedet for kun en gang årligt.

Dermed øges efterbetalingen til andelshaverne til over én milliard euro.

- Med vores Good Growth 2020-strategi skabte vi den rigtige opskrift til at udvikle vores brands, opnå effektivitet og investere i bæredygtige tiltag på tværs af vores værdikæde, samtidig med at vi sikrede vores andelshavere en konkurrencedygtig mælkepris. Med udgangspunkt i disse resultater vil vores nye Future26-strategi løfte vores andelsselskab op på næste niveau, udvikle vores globale forretning på en ansvarlig måde for at imødekomme forbrugernes hurtigt skiftende madvaner og stigende efterspørgsel på bæredygtigt producerede mejeriprodukter samt forbedre afkastet for vores andelshavere, siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Arla oplyser desuden, at man vil fortsætte med at arbejde mod en mere bæredygtig mejeriproduktion. Blandt andet har andelshaverene forpligtet sig til at fremskynde deres reduktion af drivhusgasser for at nå Science Based Target på 30 procent inden 2030.