Lyt til artiklen:

Topdanmark i vækst: Våd sommer betød færre brande i landbruget

00:00
Hastighed: ???x
04:18

Topdanmark fortsætter den positive udvikling og kommer ud af årets første ni måneder med et overskud på 1,513 milliarder kroner efter skat.

Det skriver forsikringsselskabet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Landets næststørste forsikringsselskab sænker samtidig sin combined ratio til 84.3.

Det er to resultater, som ligger markant over niveauet i samme periode sidste år, hvor overskuddet lød på 553 millioner kroner og det forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der angiver forholdet mellem udgifter og indtægter, lå på 87.

- Resultaterne viser, at vi fortsætter det stærke momentum, og at Topdanmark er i en rigtig positiv udvikling i en branche med stærk konkurrence, siger Peter Hermann, administrerende direktør og Group CEO i Topdanmark.

- Resultaterne viser også, at dedikerede medarbejdere og samarbejdspartnere lykkedes med at gøre en forskel for vores kunder. Vi har vækst på tværs af distributionskanaler, og vi har gjort en indsats for at sikre, at vores kunder har de rigtige dækninger. Derfor er jeg også lige dele stolt og ydmyg over, at vi netop har præsenteret en medarbejdermåling, der viser, at trivslen er rekordhøj. Det kan omsættes direkte til gode kundeoplevelser, siger han.

Topdanmark opjusterer forventningerne til årsresultatet og forventer nu et overskud for hele året på 1,750-1,800 mia. kroner, en vækst i skadesforsikring på 4-4,5 procent og en combined ratio på 85-85,5.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremgang blandt små- og mellemstore virksomheder

Præmieindtægterne i Topdanmarks skadesforsikring vokser til over 7,5 mia. kroner efter tredje kvartal, som er drevet af en vækst på 4,6 procent i Q1-Q3 2021 på tværs af divisionerne.

I landbrugs- og erhvervsdivisionen var væksten 7,2 procent, og dermed over det generelle markedsniveau og en indikator på, at selskabet fortsætter med at tage markedsandele inden for det strategisk vigtige segment.

- Vi har især en stærk vækst blandt små- og mellemstore virksomheder, som vælger os aktivt til og kvitterer for attraktive produkter, rådgivning og services, fx vores gratis sundhedsscreeninger og hjælp til at udføre den lovpligtige arbejdspladsvurdering, APV, siger Peter Hermann.

- Der er også positiv respons på vores onlinesalg. Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi kan allerede se, at det har potentiale til at blive den gamechanger på erhvervsmarkedet, som vi håber, siger han.

Våd sommer

Topdanmark har i årets første ni måneder samlet udbetalt omkring 4,6 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle divisioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sommerens skybrud medførte et ekstraordinært højt antal vejrskader og betød, at Topdanmark aktiverede sit skadesberedskab. Selskabet håndterede 68 procent flere skadesager og hjalp næsten fire gange så mange kunder med vejrskader sammenlignet med gennemsnittet de seneste fem år.

- Skybrud er gået fra at være store enkelttilfælde, til at de nu sker hyppigere og mere lokalt. Forventningen er, at langt flere formentlig vil blive udsat for skader som følge af mere ekstremt vejr og konsekvenser af klimaforandringer, siger Peter Hermann.

- Vi har af samme årsag lanceret et nyt varslingssystem, hvor kunder får direkte besked om lokale vejrhændelser og gode råd til at undgå skader fra vores eksperter. Forandrer verden sig, og dermed de risici, som vi udsættes for, forandrer behovet for forsikringer og rådgivning sig også, siger han.

Det ekstraordinært våde sommervejr betød omvendt, at Topdanmarks landbrugskunder ikke i samme omfang var ramt af brande. Det har bidraget positivt til regnskabet, da der fx har været færre udbetalinger på driftstab. Det samme har forebyggelsen af brande i landbrugsmaskiner gennem punktsikring, som efterhånden er en udbredt teknologi i branchen, og som kan ses direkte i form af faldende skadestal.

Kvartalet har dog ikke været helt uden brande. Der har været en række storskader, blandt andet to større brande hos erhvervskunder, som samlet har påvirket regnskabet negativt med et tocifret millionbeløb.