Lyt til artiklen:

Forbrugere har fortsat stor appetit på Arlas kendte mejeriprodukter

00:00
Hastighed: ???x
07:14

Koncernens samlede omsætning steg en smule med 1,2 procent til 5,44 mia. EUR sammenlignet med 5,377 mia. EUR i første halvår 2020, primært drevet af en fortsat høj volumendrevet vækst af brandede produkter i især detailsalget på 5,6 procent på tværs af alle mejerikategorier.

Samtidig hæver Arla forventningerne til helvårsregnskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Arla-indtjeningen - som måler den værdi, Arla skaber pr. kg. ejermælk - var på 38,6 eurocent sammenlig-net med 37,0 eurocent i første halvår 2020.

- Den globale efterspørgsel på mejeriprodukter var fortsat høj i første halvår 2021. Vores stærke position i detailsektoren og fokus på innovation har sammen med virksomhedens og andelshavernes robusthed sik-ret et solidt resultat i første halvår 2021 og gode afkast til vores ejere gennem en forbedret aconto-mælkepris, siger administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh.

Inflation bliver skubbet videre til forbrugerne

Arla udbetalte en konkurrencedygtig aconto-mælkepris til sine andelshavere med stigninger over fire på hinanden følgende måneder. I gennemsnit var aconto-mælkeprisen på 36,0 eurocent/kg. Det er 1,6 eu-rocent højere end i samme periode sidste år.
Mange af Arlas andelshavere er dog fortsat udfordret af øgede produktionsomkostninger, der skyldes stigende globale priser på brændstof, energi og foder. I gennemsnit er foderpriserne steget med 13 procent pr. ko i første halvår 2021.

Omkostningerne herfra bliver skubbet videre til forbrugerne, fortæller Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi forventer, at inflationen i priserne vil blive sendt videre til forbrugerne. Det er der også behov for, fordi presset fra de stigende priser rammer mælkeproducenter, siger han.

Arla øger forventningerne til helåret

Arla justerer sine forventninger til omsætningen for hele 2021 til mellem 10,6 milliarder EUR og 11,0 mil-liarder EUR og den volumendrevet vækst af brandede produkter til 3-4 procent. Forventningerne til årets nettoresultatandel forbliver uændrede på 2,8 til 3,2 procent af omsætningen, ligesom forventningen til en gearing ved årets udgang på højst 2,8 er uændrede.

- Fremtiden er fortsat usikker, og selvom vi har været gode til at håndtere de udfordringer, som COVID-19 har medført, skal vi nu være tilsvarende gode til at håndtere de kommende udfordringer og muligheder. Vi forventer at se en normalisering af efterspørgslen mellem detail og food service, som vil bringe vores detailsalg og væksten i vores brands til et mere velkendt niveau, ligesom inflationen fortsat vil være en udfordring for vores virksomhed og andelshavere, siger administrerende direktør Peder Tuborgh.

Kendte mærker er fortsat blandt forbrugernes favoritter

Stor efterspørgsel på mejeriprodukter på tværs af kategorier og en stærk driftsmæssig eksekvering gav en samlet volumendrevet omsætningsvækst for Arlas globale brands på 5,6 procent i første halvår 2021. Som eksempel voksede Arla®-brandet med 6,9 procent og leverede en omsætning på 1.626 millioner EUR drevet af subbrands som LactoFREE og i "fill 'n fuel" kategorien.

Brands, der fremstilles på licens, klarede sig også godt. Især Starbucks-produkter der oplevede en volumendrevet vækst på 43 procent i Europa, Mellemøsten og Afrika. Der var vækst i alle markeder, men bl.a. Storbritannien og Danmark oplevede høj vækst, delvis drevet af betydelige distributionsgevinster i detail-kanaler og lanceringer af nye produkter som f.eks. Starbucks Triple Shot og Starbucks Chilled Classics Grande.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arlas food service-forretning oplevede en markant stigning i salget i foråret, hvor hotel- og restaurations-branchen genåbnede. Salget er ikke helt vendt tilbage til sit normale niveau som følge af de langvarige globale konsekvenser af COVID-19, men forholdet mellem efterspørgslen i detailhandel og food service forventes at finde et mere normalt leje.

Den globale brandvækst understøttes af Arlas digitale strategi, som primært fokuserer på at opbygge e-handel og selskabets interne digitale marketingfunktioner og indførelse af ny teknologi på mejerierne. Omsætningen i Arlas e-handel voksede med 33 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor f.eks. en tredjedel af forbrugerne i Storbritannien købte dagligvarer mindst én gang om ugen.

Forretningsområder leverer positive resultater

Arlas forretning er opdelt i fire forretningsområder:

Europa fortsatte med at levere solide resultater med en samlet omsætning på 3.199 millioner EUR sam-menlignet med 3.178 millioner EUR i samme periode sidste år. Brandede produkter oplevede en støt vo-lumendrevet vækst på 2,5 procent på trods af det lille fald i food service i første kvartal 2021.

International leverede volumendrevet vækst i brandede produkter på 12,2 procent på tværs af regioner og kategorier. På grund af et valutafald i USD og højere produktions- og serviceomkostninger steg den samlede omsætning beskedent med 1,3 procent til 1.037 millioner EUR sammenlignet med 1.024 milli-oner EUR i samme periode sidste år. De negative virkninger blev dog til en vis grad opvejet af prisstigninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arla Foods Ingredients (AFI), et 100% Arla-ejet datterselskab, fortsatte de kvalitetsmæssige forbedringer af forretningen, og omsætningen steg således til 387 millioner EUR sammenlignet med 360 millioner EUR i første halvår 2020. I begyndelsen af juni indgik AFI en kontrakt med det nordirske mejeriselskab Dale Farm om levering af kvalitetsvalle og råmaterialer til at støtte udvidelsen af sin value-add-forretning.

Arlas Global Industry Sales, som er business-to-business salg af råvarer, fortsatte arbejdet med at styrke sine kunderelationer. Det øgede detailsalg betød, at salget af mælketørstof faldt fra 23,6 procent sidste år til 23,1 procent i 2021. Alligevel steg omsætningen en smule til 818 millioner EUR sammenlignet med 815 millioner EUR i samme periode sidste år som følge af globale stigninger i markedspriserne.

- Vi har fortsat en stærk økonomi på trods af den langvarige usikkerhed og de globale operationelle udfordringer forårsaget af COVID-19 og i første halvår 2021 fortsatte vi den effektive drift af forretningen på tværs af vores forretningsområder. Det høje inflationspres forventes dog at blive en udfordring i andet halvår, siger Arlas økonomidirektør Torben Dahl Nyholm.