Lyt til artiklen:

Debat: Bekendtgørelse på vej med potentiel EU-overimplementering er en bombe under dansk landbrug

00:00
Hastighed: ???x
04:12

Vi har hørt det mange gange. Danske smågrise er yderst populære i udlandet, og det skyldes den høje dyrevelfærd vi har her i Danmark. Vi eksporterede næsten 15 millioner smågrise i 2020 og beskæftigede mere end 4.500 medarbejdere alene i avlen af smågrise. Der er altså tale om en afgørende dansk eksportbranche, der lige nu oplever manglende forståelse og rigid lovgivning. Inden for den nærmeste fremtid er vi blevet varslet, at et nyt højdekrav vil blive genforeslået.

En ny bekendtgørelse var i 2020 på vej, men blev heldigvis stoppet og udskudt lige før den skulle træde i kraft. Dette skyldes blandt andet en urealistisk kort implementeringstid og nye krav umuliggør ombygning af allerede godkendte lastbiler. Det anslås, at de nye højdekrav vil betyde en kapacitetsreduktion på 20-25%. Lægger vi dertil de store omkostninger, der vil være til indkøb af nye lastbiler, så vil bekendtgørelsen betyde enden for flere danske smågriseksportører. Alt sammen for højdekrav, der bygger på et 30 år gammelt belæg, der ikke har forskningsniveau. Omkostningerne her og nu er enorme - og det for regler, som udenlandske kollegaer slet ikke skal overholde.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Danmark har ingen mulighed for at påvirke, hvordan reglerne er i andre lande - med mindre det foregår som en fælles harmoniseret indsats i EU. Det er altså kun i Danmark, at disse regler vil gælde. Det betyder, at man ville kunne stå lige syd for den danske grænse og læsse grisene over i præcis de lastbiler, der nu bliver forbudt i Danmark. Vi ender med at flytte gode danske arbejdspladser til andre lande. Regler der kun gælder i Danmark er at betragte som en omvendt teknisk handelsændring - altså en ændring der betyder, at de danske virksomheder får sværere vilkår end deres kollegaer i andre lande. Prisen på danske svin vil stige, konkurrenceevnen vil falde - og det vil koste arbejdspladser.

Branche i vækst kan ende med total nedtur

Et kapacitetstab på op mod 25% per lastbil koster selvsagt flere penge. Der skal flere lastbiler til - eller eksporteres færre grise. Hvert år eksporterer vi i Danmark næsten 15 millioner smågrise, et tal der siden 2013 har været i en kraftig vækst. Branchen følger alle de gældende retningslinjer, som vores europæiske kollegaer også er underlagt. Med den danske bekendtgørelse vil man gå enegang - og det kan få fatale konsekvenser. En dansk overimplementering vil unægteligt både koste store summer og arbejdspladser.

Det vil være en stor nedtur for den danske smågriseeksport, hvis vi gør det sværere for et af de største eksporterhverv i Danmark at drive virksomhed. Alt sammen for regler, der ikke sikrer bedre dyrevelfærd. Reglerne hindrer ikke en omlæsning i Tyskland. Reglerne vil ikke reelt sikre bedre vilkår for dyrene.

I Europa-Parlamentet ønsker man en harmoniseret lovgivning. Den danske socialdemokrat Niels Fuglsang er formand for en arbejdsgruppe for dyrevelfærd, hvor man søger en harmoniseret lovgivning på tværs af Europa - et ønske vi deler. Reglerne skal gælde for alle. Vil vi i Danmark gå enegang, så kan vi ende med at sende et af de traditionelle og store eksporterhverv i graven, eller i hænderne på vores konkurrenter.

Eksporten af grise og grisekød i Danmark er afgørende - og med sin omsætning på næsten 29 milliarder kroner er den en vigtig brik til at finansiere den velfærd vi alle sammen nyder godt af. Danmark har en førerposition i verden, som vi skal udnytte - ikke ødelægge. Vi ser i forvejen væsentligt større afgifter for kontroller, afgifter der er steget eksplosivt. Det vil koste gode danske arbejdspladser, hvis man fortsætter med overimplementeringen. En ny bekendtgørelse med ændring af højdekravene vil være en bombe under den danske eksport. Den blev udskudt af en grund - fordi den vil ødelægge hele erhvervet.