Abonnementsartikel
Med sit lad og mulighed for kabine er John Deere HPX Gator den moderne landmands pakæsel og trækdyr, der lige som æslet kommer frem, hvor andre må give opNår en Gator umiddelbart kan registreres, skyldes det, at importøren har en typegodkendelse på maskinen. Men da Gator også bliver importeret som brugte fra andre lande, råder forhandleren til at undersøge maskinens historieDen er ikke så hurtig som en fuldblods ATV, men til gengæld sørger den seje trecylindrede dieselmotor for, at den bliver ved med at trække. Med mulighed for såvel person- som godstransport kan John Deere HPX 4x4 diesel Gator med rette betegnes som nutiden pakæsel
John Deere Gator findes i en lang række modeller lige fra den lille eldrevne TE model til de store dieselmodeller TH og HPX.
John Deere HPX 4x4 Diesel Gator, som er det fulde navn på maskinen, er en maskine med en kraftig trecylindret dieselmotor på 20 heste og træk på alle fire hjul.
Den brugte model, som er set hos Vejle Maskinforretning A/S, er en årgang 2006, der har kørt 1.445 timer. Maskinen er udstyret med styrtbøjle, samt for- og bagrude.
Maskinen blev som ny leveret af en dansk forhandler og er derfor typegodkendt. Det betyder, at den uden videre kan registreres som en traktor.
Tiltaler en anden type landmand
Gator HPX har trinløs variabel transmission, hvor hastigheden reguleres over to variatorskiver. Derudover har maskinen to mekaniske gear samt et bakgear. Tophastigheden er 40 km/t, men er maskinen registret som traktor, er den højest tilladte hastighed på offentlig vej 30 km/t.
Når firehjulstrækket registrerer hjulslip på et af baghjulene, indkobles trækket på begge forhjul automatisk, så der altid kan overføres maksimal trækkraft til underlaget.
Motoren er placeret under ladet, som måler 1,16 x 1,24 meter. Når det tippes, er der fri adgang til at servicere motoren. Som standard tippes ladet manuelt, og som ekstraudstyr leverer John Deere elektrisk tip af ladet. Ved transport i plant terræn må der læsses 409 kilo på ladet.
Lige som de øvrige maskiner i Gator serien, har også HPX et ekstra passagersæde ved siden af føreren. Afhængigt af hvilke krav føreren og en eventuel passager stiller til komforten, kan Gator HPX leveres med alt lige fra en styrtbøjle og til en lukket kabine med tretrins varmeblæser.
På mange landbrug findes en ATV, og John Deere Gator er sådan set også en ATV.
Men sammenlignet med de gængse ATVer, der fortrinsvis er til persontransport, tiltaler Gator en anden type af landmænd, som sætter pris på, at der kan transporteres forholdsvis meget gods, uden at der nødvendigvis skal medbringes en trailer.
På grund af Gatorens konstruktion er den også lettere at komme af og på. Derudover har den en fin affjedring, og så kører den på dieselolie.
Nogle af de første femhjulede Gator AMT 622 blev importeret brugt fra England, og der kommer stadig grønne køretøjer til landet fra en række lande, hvor de købes enten som nye eller som brugte.
- Typegodkendelsen gælder på de maskiner, som kommer gennem den officielle importør, og det er kun til disse køretøjer at motorkontoret uden videre udleverer en nummerplade. Maskiner importeret af andre kanaler kan sandsynligvis også registreres, men for at det kan lade sig gøre, skal de en tur omkring bilinspektøren, siger David Lilholm Jepsen, Vejle Maskinforretning A/S.
- Skal der nummerplade på køretøjet, er det derfor en god ide at undersøge papirerne på den brugte Gator, før handlen indgås. Er man i tvivl, kan den lokale John Deere-forhandler altid via stelnummeret kontrollere, om maskinen er typegodkendt, siger han.
Populær til skovbrug
Den gode frihøjde og muligheden for at medbringe gods har gjort Gator HPX meget populær hos blandt andet skytter og andre personer, der arbejder i skoven.
- Når der køres hen over stød og andre forhindringer i skoven, er der risiko for, at der sker skader på undersiden af køretøjet. Vitale dele er beskyttet af et skjold, men alligevel er det fornuftigt at undersøge, om der er skader under køretøjet, før der handles brugt.
- Derudover bør transmissionens hovedrem og variatorskiver kontrolleres for slitage.
- Gator HPX er forsynet med skivebremser ved alle fire hjul, der i dagligdagen ikke kræver nogen form for vedligehold. Det skulle lige være at spule skiver og kalibre fri for mudder, hvis maskinen har forceret et dybt mudderhul.
- I en handelssituation vil det være naturligt, at man får bremserne gået efter, og det er også et af de punkter, vi altid kontrollerer, før en brugt maskine forlader vores forretning, siger David Lilholm Jepsen.
Gator HPX har et avanceret hjulophæng med fjedre og støddæmpere ved alle fire hjul. Det giver en meget fin komfort selv i ujævnt terræn. Men hjulophænget er også et af de udsatte steder, når maskinen anvendes i skoven.
- Kontroller derfor hjulophænget for skader, som ikke nødvendigvis er brud, men i lige så høj grad kan være, at ophænget er bøjet. Det går ud over styreegenskaberne og kan medføre et forøget dækslid.
Husk, at de store dæk er en del af maskinens affjedring, og kør derfor aldrig med et højere tryk end anbefalet, understreger David Lilholm Jepsen.
Tekniske specifikationer John Deere HPX 4x4 diesel Gator
Motor 3 cyl diesel
Volumen cm³ 854
Effekt hk 20
Moment Nm v 2500 o/min 45
Transmissionen variabel
Antal gear 2
Hastighed km/t 0-40
Dæk foran 24x9.50-10
Dæk bag 24x10.50-10
Længde mm 2870
Bredde mm 1506
Akselafstand mm 1910
Frihøjde mm 153
Vægt kg 757