Lyt til artiklen:

Nyt fødevarehub vil skabe grobund for fremtidens fødevareerhverv

00:00
Hastighed: ???x
02:18

Abonnementsartikel

Et nyt netværk vil samle dygtige fagfolk fra fødevareerhvervet, som tror på fremtiden og som vil fremtiden.

Et nyt forretningsnetværk ved navn 'Hub for fremtidens fødevareproducenter' bliver nu søsat med en ambition om at skabe et innovativt netværk, som skal samle landmænd og andre fagfolk fra fødevareerhvervet. Bag Hubben er fire spillere fra landbrugserhvervet - Vækstfonden, Seges, Tænketanken Frej og AgriKom, som sammen med netværkets medlemmer vil skabe et rum hvor erhvervet udfordres.

- Hubben samler mennesker, som tror på fremtiden og som vil fremtiden. Den er et forum, hvor inspiration er i centrum, og hvor der er mulighed for at udtænke nye, innovative forretningsideer, som vi efterfølgende hjælper med at gøre konkrete og implementerbare. siger afdelingsleder i Seges, Kristian Skov.

Første møde i Hubben afholdes til september, og blandt dem, der allerede har medgivet, at de vil være en del af Hubben, er landmand og daglig leder for Clausen Agro, Mads Clausen:

- I landbruget skal vi kigge fremad og arbejde på nye løsninger sammen, og det gør vi bedst ved at samle de mennesker indenfor erhvervet, der er fremsynede. Vi arbejder bedst, når vi arbejder sammen, så det skal vi gøre. Der er ingen grund til, at vi graver det samme hul to gange, siger han.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Nye vinkler på fødevareerhvervet

Ejer af Rosenfeldt, Nicolai Tillisch, er også blandt Hubbens første medlemmer. Han ser frem til, at Hubben vil bidrage med nye vinkler på fødevareerhvervet:

- Vi er dygtige landmand, og det skal vi blive ved med at være. Derfor er vi nødt til fortsat at udvikle vores erhverv. Både fordi det er gavnligt for os selv, og fordi samfundet bevæger sig, og der skal vi kunne følge med. Hvis vi tilmed selv er med til at finde løsningerne, frem for at tingene bliver bestemt andet sted fra, vil vi opleve store fordele, siger Nicolai Tillisch.

Hubben mødes fem gange årligt, hvor medlemmerne får introduceret ny viden og nye redskaber til at udfordre deres forretningsgrundlag. Mellem møderne stilles konsulenter til rådighed, der vil fungere som task force, hvor medlemmer kan søge sparring og vejledning. Samtidig er en vigtig del af task forcens opgave, at understøtte og videreudvikle de idéer, medlemmer får. Med andre ord, så skal taskforcen hjælpe med at omsætte medlemmernes ideer til konkret handling.