Lyt til artiklen:

Dyrevelfærd i fokus hos Salling Group

00:00
Hastighed: ???x
03:18

I Salling Group vil de faste, ferske sortimenter af kyllinger i føtex, Netto og Bilka fremover bestå udelukkende af langsommere voksende racer. Salling Group tager dermed et skridt mod en fuldstændig udfasning af de hurtigt voksende kyllinger, som er Salling Groups ambition.

Dyreværnsorganisationen Anima roser det markante initiativ, der sætter nye standarder i dagligvarehandlen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Når kunderne går på jagt efter kyllinger i køledisken i Netto, føtex og Bilka vil de i fremtiden kun møde langsommere voksende racer og velfærdskyllinger i kædernes faste, ferske sortimenter.

Salling Group er allerede i dag landets største forhandler af kyllinger med høj dyrevelfærd. Ved at lade de faste sortimenter i butikkerne bestå udelukkende af langsommere voksende racer samt velfærdskyllinger med den allerhøjeste dyrevelfærd tager Salling Group nu endnu et markant og ambitiøst skridt, så dyrevelfærden også bliver løftet på tværs af hele branchen og i samtlige butikker:

- Vi vil gerne bidrage til at løfte dyrevelfærden over hele linjen og har skabt landets stærkeste sortiment af dyrevelfærdskyllinger. Nu tager vi næste skridt og udfaser de hurtigt voksende kyllinger, der rummer nogle åbenlyse dyrevelfærdsmæssige udfordringer, fra vores faste sortimenter i Netto, Bilka og føtex, siger Søren Bo Christensen, der er indkøbsdirektør i Salling Group.

Skridtet vil betyde en forbedring for over 20 millioner kyllinger om året.

På vej mod fuldstændig udfasning

Udfasningen i de tre kæder vil være afsluttet inden for det kommende år, hvor det altså vil være slut med de hurtigt voksende kyllinger i de faste sortimenter. Og allerede fra september vil den trinvise udfasning medvirke til, at andelen af de langsommere voksende kyllinger vil udgøre op mod tre fjerdele af de faste sortimenter i føtex, Bilka og Netto.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salling Groups mål er en total udfasning af hurtigt voksende kyllinger i alle produktkategorier, og Salling Groups konkrete og forestående udfasning får derfor store ord med på vejen fra dyreværnsorganisationen Anima:

- Salling Group sætter en stor, fed streg under, at det ikke er i orden at presse industrikyllinger til det yderste. Når en markedsleder siger nej til turbokylling og ja til flere forbedringer i stalden, så kommer det til at flytte hele markedet. Dette fremskridt er intet mindre end historisk og i mine øjne det største danske resultat for dyr i mange år, udtaler kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.

Skal have hele markedet med

Både i Danmark og på verdensplan udgør hurtigt voksende kyllinger fortsat en altovervejende andel af den samlede produktion, og den fuldstændige udfasning og skiftet af de faste sortimenter i Salling Group over det kommende år vil derfor også ske i takt med, at producenterne øger produktionen af langsommere voksende kyllinger.

Salling Group håber derfor også, at både flere i branchen samt producenter og kunder er klar til at bakke op om udviklingen, uddyber Søren Bo Christensen:

- Vi er utrolig glade for at tage et så markant skridt, som vi gør nu. Og vi vil gerne, at endnu flere vil bakke op. Vi kan se, hvordan vi i fællesskab lykkedes med at udfase både buræg og de skjulte buræg, og selvom vi er et stykke fra den forståelse og folkelig opbakning, der var i sin tid, håber vi, at vi kan tage store skridt og sammen lykkes med at løfte dyrevelfærden for kyllinger.