Det er en stor økonomisk belastning for dyreeksportører at gebyrerne på kontrol er på himmelflugt. På Lolland kalder grisehandler Thomas Fugl udviklingen for en hetz mod eksporten af grise.

Virksomheden Lars Fugl & Søn handler med grise, og faktisk en hel del af dem. Der kommer årligt omkring 1.2 millioner danske 30-kilos grise igennem forretningen, når danske smågrise blandt andet ved brug af virksomhedens lastbiler transporteres til opfedning i Polen.

Lars Fugl & Søn kører også med slagtesvin og slagtesøer til slagterier på hjemmemarkedet, men forretningen arbejder primært med eksport af grise, der på vej til udenlandske landmænd kommer forbi eksportstalden ved Nakskov for at blive tjekket af en dyrlæge før den videre færd. Som oftest er grisene bare ude af transportvognene i kort tid før de læsses igen, og i den forbindelse kontrollerer en tilstedeværende dyrlæge, om dyrene er transportegnede.

Bliv abonnent og læs hele artiklen

Prøv vores introduktionstilbud for kun 1 kr. første måned og få adgang til alle artikler på Maskinbladet.dk
Få adgang nu
Allerede abonnent?
Opsig når du vil til udgangen af indeværende abonnementsperiode.
Tilbuddet gælder kun, hvis du ikke tidligere har abonneret på Maskinbladet.dk.