Lyt til artiklen:

John Deere vil gøre klimaet grønnere

00:00
Hastighed: ???x
03:09

Teknologier der allerede er kendte i landbruget skal forbedres og implementeres bedre i landbruget. John Deere sætter ekstra fokus på at især klimabeskyttende teknologier skal udbedres mere, og dermed hjælper til med at løfte opgaven med at forbedre klimaet.

Datahåndtering er et vigtigt værktøj på vejen mod klimaforbedrende løsninger, og den del mener John Deere de har godt styr på. Data skal blandt andet bruges til dokumentation af for eksempel kvælstoftildeling, og dermed bevise at der kun er tildelt den mængde gødning der er nødvendig for afgrøden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dieselalternativer

John Deere vil også producere traktorer der er drevet af andet end dieselolie. Der spåes om at elektriske traktorer ikke er mange år ude i fremtiden. Hvis man skulle bygge en el-traktor på 250 hestekræfter i dag, ville den have brug for at medtage en batteripakke på 10 ton, for at kunne udføre markarbejde i 8-10 timer.

Men filosofien om at elektriske traktorer er fremtiden lever videre for John Deere, for med elektricitet er der mulighed for at producere sit brændstof lokalt, ved at bruge strøm fra for eksempel biogasanlæg, vindenergi eller solceller.

John Deere's nuværende motorer kan også køre på alternativer til dieselolie, for eksempel biodiesel.

Klimabeskyttende teknologi

'As much as necessary, as little as possible' er John Deere's slogan for at beskytte klimaet.

John Deere har fokus på især tre områder indenfor klimabeskyttende teknologi: Jordbundsbeskyttelse, kvælstofudledning og plantebekyttelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved jordbundsbeskyttelse kan der gøres flere tiltag i form af dækvalg og lufttryksregulering. John Deere kigger rigtig meget på bælteteknologi, fordi det giver mange fordele for både jordstrukturen og pengepungen.

Bælteteknologien giver et meget lavere marktryk på kvadratcentimeter, end almindelige dæk vil gøre selv med lavt lufttryk og tvillinghjul. Bælter skubber også mindre jord foran sig end dæk, og dermed giver det en lavere rullemodstand til gavn for brændstoføkonomien.

Også hjulslippet er væsentligt lavere end på dæk, og det giver en øget effektivitet.

John Deere har flere forskellige teknologier til at håndtere kvælstofudledningen. På gødningssprederen kan der indlæses markkort der styrer tildelingen, og N-sensorer på traktoren kan ændre doseringen under kørsel.

På gyllevognen kan John Deere's NIR-sensor hele tiden måle indholdet i gylle, og dermed kan man tildele gylle efter næringsindhold i stedet for tons pr hektar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teknologien skal forbedre udkørslen af organisk gødning, så der kan spares på den kemiske gødning. John Deere's beregning viser, at der kan spares en liter brændstof pr hektar, for hver kilo kunstgødning der kan spares pr hektar.

Til at styre udledning af plantebeskyttelsesmidler, har John Deere flere teknologier klar.

Der er sektionsafluk på sprøjten der minimerer overlap, tildelingskort til sprøjten så den kun sprøjtes der hvor det er nødvendigt, og spotsprøjtning ved hjælp af kamera på sprøjtebommen.

Tildelingskort til sprøjten kan laves ud fra dronebilleder, og kortet kan sendes trådløst til traktoren eller sprøjten.

rich-media-4
Brug af tildelingskort skal udbedres mere, så der kun udledes det nødvendige på marken. Arkivfoto: Morten Damsgaard.