Lyt til artiklen:

Ny madspildsost gør op med perfektionismen

00:00
Hastighed: ???x
02:22

Det er præcis de samme velsmagende oste, der ellers bliver solgt i dagligvarehandlen, men af forskellige årsager har de en vægt, der enten er under eller over den aftalte vægt. Afhængig af udskæring, så er det cirka 2 procent af de udskårne oste, der dagligt bliver produceret hos det jyske 133 år gamle Them Andelsmejeri.

Nogle af disse oste er hidtil blevet solgt i Them Andelsmejeris egen ostebutik i Them. Men nu vil Them Andelsmejeri give alle danskere muligheden for at smage på de nye madspildsoste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Helt konkret vil det nye samarbejde mod madspild mellem Them Andelsmejeri, discountkæden REMA 1000 og forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad sørge for at give alle danskere muligheden for at tage del i kampen mod ostespild.

De nye madspildsoste findes nu i udvalgte REMA 1000-butikker i hele landet. For hver ost, der bliver solgt, støtter REMA 1000 og Them Andelsmejeri foreningen Stop Spild Af Mad med 75 øre, som går til foreningens fortsatte arbejde i kampen mod madspild.

Opgør mod perfektionismen

Idémanden og initiativtageren bag projektet er Lean Sonne Pedersen, Key account manager hos Them Andelsmejeri, som glæder sig over lanceringen:

- På grund af corona-situationen kom der ikke mange besøgende i Them Andelsmejeris egen ostebutik i Them i 2020, men til gengæld steg vores produktion - og dermed også spild - på grund af den øgede efterspørgsel i dagligvarehandlen. Derfor er vi glade at vi kan nu give danskerne muligheden for at smage på vores oste, som er "skæve på vægten", og som ellers intet fejler. Vi håber også på, at vi med tiden kan blive endnu bedre til at reducere mængden af madspildsoste, siger han.

Allerede tilbage i 2008 gik detailkæden REMA 1000, med inspiration fra forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, aktivt ind i kampen mod madspild. Torben Lund, kategorichef hos REMA 1000, glæder sig over samarbejdet:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hos REMA 1000 støtter vi rummelighed og mangfoldighed - både hos mennesker og madvarer. Det er på tide med et opgør mod perfektionist-kulturen, og vi i dagligvarehandlen har et stort ansvar for at skabe en positiv forandring. Dette nye initiativ vil i højere grad give danskerne mulighed for at få den mængde ost, de har brug for, sige han.