Lyt til artiklen:

Mads Helms fik stor effekt af ledelsesrådgiver

00:00
Hastighed: ???x
04:32

Efter at have indgået en serviceaftale om HR- og ledelsesrådgivning med Sagro, for at øge sit fokus på medarbejderledelse, konkluderer Mads Helms tre ting:

- Det virker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det skulle jeg have gjort noget før.

- Jeg er overbevist om, at de resultater, vi har opnået på Sommerbjerg, er noget mange andre større landbrug vil kunne få lige så stor gavn af, siger Mads Helms, kvægproducent ved Ejstrupholm.

Sommerbjerg og ejeren, Mads Helms, er kendt for sin pionerånd og sit store engagement i innovation og udvikling af dansk økologisk mælkeproduktion. Et stort staldkompleks opført, som barmarksprojekt, til 800 økologiske køer, kompoststald, velfærdsstald, ko/kalv-projekt og skovlandbrug er nogle af de emner, som kommer frem, når man googler Mads Helms, som er tredje generation på Sommerbjerg, skriver Sagro i en pressemeddelelse.

Resultaterne taler deres tydelige sprog, og Sommerbjerg har et godt ry blandt landbrugselever, som også udgør 10 ud af de 15 ansatte i stalden. Mads Helms og hans lederteam i stalden bruger også meget tid på at rekruttere, uddanne og vejlede nye elever og medarbejdere.

Efterhånden har han og lederteamet erkendt, at det var nødvendigt at fokusere mere på trivsel og motivation for at optimere og fastholde de ansatte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Service-aftale på HR

Mads Helms valgte derfor at inddrage HR- og ledelsesrådgiver Bo Kær, Sagro, der blev tilknyttet lederteamet på Sommerbjerg som freelance HR-medarbejder. Bo deltager i lederteamets månedsmøder og bidrager med at sætte HR og ledelse på dagsordenen, når der planlægges og tages beslutninger. HR og ledelseskommunikation bliver på den måde tænkt ind fra starten af aktiviteter.

I dag undrer Mads Helms sig over, at han ikke tidligere har lavet en serviceaftale på ledelse og HR.

- Det har vi jo med dyrlæger og en række andre af vores leverandører, siger Mads Helms, der i dag anerkender den kæmpe indflydelse på bedriftens økonomi, produktivitet og dyrevelfærd, medarbejderne har i kraft af at være Sommerbjergs vigtigste ressource. Deres trivsel, engagement, ejerskab og loyalitet er afgørende for resultaterne og den daglige arbejdsglæde.

Investeringen

I over to år har Sommerbjerg implementeret metoder til at involvere medarbejdere bedre og en såkaldt "work-smarter-dialog" ved de ugentlige tavlemøder. Medarbejderne tager nu i højere grad selv ansvar for deres arbejdsopgaver, ligesom de fremlægger deres erfaringer og gode ideer.

Der er desuden indført månedlige møder for lederteamet og møder med alle ansatte, hvor der ud over de mere operationelle emner også er plads til mere sociale personalearrangementer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved flere af medarbejdermøderne optræder en fagrådgiver for at give det faglige niveau et "friskt pust".

Mads Helms har desuden åbnet for, at virksomhedens nøgletal er synlige for de ansatte, så de kan forstå effekten af deres arbejdsindsats.

- Hvis de skal have reel indflydelse, er det også nødvendigt at give dem et værktøj at arbejde med, siger Mads Helms.

Kende og respektere hinanden

Sommerbjergs ledergruppe har sat fokus på samarbejdet og fået udarbejdet "DISC-profilanalyser". De giver alle et bedre indblik i, hvordan det samme emne kan ses anderledes ud fra en andens perspektiv. Det gav en langt større forståelse for hinanden og en accept af den forskellige måde, de går til opgaverne på. Blandt andet har de ansatte fået en større forståelse af, hvordan Mads Helms handler, så de nu også bedre forstår, hvad han mener.

- Jeg er typen, der hurtigt konkluderer og omsætter til handling, siger Mads Helms, der har måttet lære sig, at andre ikke nødvendigvis er lige så hurtige til at skride til handling. Det er nemlig ikke tilfældet, når man har medarbejdere med hver deres forudsætninger, indsigt, forståelse og værdier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bedre trivsel og resultat

Et væsentligt udbytte er, at bedre kendskab til arbejdet og større ansvar har givet mere engagement, en bedre prioritering af opgaverne og dermed også højere effektivitet. Samtidig er mængden af overarbejde er blevet mindre.

Det har samlet set givet ledelsen luft, så ledelsesfokus har kunnet flytte sig fra at være mest praktisk orienteret til at rumme mere vejledning og sparring.

Muligheden for at påtage sig mere ansvar og opnå indflydelse betyder desuden, at de ansatte forholder sig mere til den daglige drift og muligheden for at finde forbedringer, nu hvor det er blevet mere legalt at diskutere, at ikke alt kører efter en snor, siger Mads Helms.

Udover at øge mælkeproduktionen og reducere omkostningerne, er det lykkedes at opnå større motivation og trivsel, skriver Sagro.