Lyt til artiklen:

Justitsminister skal på banen i transportsag

00:00
Hastighed: ???x
03:09

Det er ikke kun i Fødevareministeriet, at sagen dyretransportørerne nu skal fylde. Nu skal justitsminister Nick Hækkerup (S) også ind i sagen. Dog med et mere bagudrettet perspektiv.

I hvert fald vil Konservatives landbrug- og fødevareordfører, Per Larsen, gerne have svar på, om det sidste punktum i de mange sager er sat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vil ministeren foranledige en revurdering af sager mod danske chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, så sagerne vurderes efter den nye sanktionsvejledning, der trådte i kraft den 1. oktober 2020, lyder spørgsmålet fra Per Larsen.

Ifølge Per Larsens spørgetekst, har Fødevarestyrelsen siden medio 2017 foretaget ca. 400 politianmeldelser i branchen, som nu sagsbehandles hos Politiet og Anklagemyndigheden. Han understreger, at hovedparten af de mange sager omhandler enkelte fejltagelser.

Og da man pr. 1. oktober sidste år ændrede i kontrol- og sanktionsmodellen fra Fødevarestyrelsen, så man nu kigger mere helhedsorienteret fremfor enkeltfejl, mener Per Larsen altså, at det kan være relevant at overveje, om de tidligere sager så skal revurderes.

- Jeg synes jo, at den praksis, man havde før, var helt og aldeles urimelig. Det har man vel også taget til efterretning, siger Per Larsen.

Han mener ikke, at sager mod chauffører, der blev dømt eller har løbende sager fra før ændringen i modellen, skal straffes, når man selv har ændret i praksis på samme baggrund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man vil altid kunne argumentere for, at det var en anden lovgivning, der var gældende dengang, men jeg synes, det vil klæde Fødevarestyrelsen at trække de sager, det drejer sig om, tilbage eller genbesøgte dem for at se på, hvilke af dem er åbenlys forkerte i forhold til den lovgivning, vi har nu, udtaler han.

Den ændrede praksis fra Fødevarestyrelsen skulle ifølge spørgsmålsteksten give et fald i antallet af anmeldelser på chauffører.

Organisation undrer sig

Også ITD, brancheorganisationen for professionelle transport- og logistikvirksomheder, er gået på banen i sagen. I sidste uge deltog organisationen i en appel til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, hvor flere interessenter fremlagde deres syn på den verserende sag.

Det undrer ligeledes ITD, at der stadig er sager i gang, selvom praksis er ændret på området. På organisationens hjemmeside udtaler chefkonsulent Anders Jessen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Målt efter antal transporterede dyr har danske vognmænd og chauffører relativt set ganske få tilfælde af sager om transportegnethed, idet det drejer sig om mindre end en tiendedel promille af de millioner af grise, der hvert år transporteres herhjemme, lyder det, inden citatet fortsætter:

- Det bringer Danmark helt i top, hvad angår sikkerhed og dyrevelfærd i forhold til andre europæiske lande. Så meget desto mere forunderligt er det, at flere hundrede chauffører fortsat er politisigtet for sager, der ligger før oktober 2020 - sager som de i dag som udgangspunkt ikke ville være blevet anklaget for, siger chefkonsulent Anders Jessen, der deltog i foretrædet i udvalget på vegne af ITD.