Lyt til artiklen:

Populær allround-traktor

00:00
Hastighed: ???x
09:20

New Holland T7-serien går i princippet helt tilbage til 2006, hvor den tog over for de populære TM175 og TM190. Modelserien lød på henholdsvis T7030, T7040, T7050 og T7060, med ydelser fra 165 til 210 nominelle hestekræfter plus boost. Alle modeller var med PowerCommand transmission, med 19 gear frem og seks bak.

I 2009 lancerede New Holland model T7070 med trinløs transmission, som New Holland kalder for AutoCommand. T7070 yder 225 nominelle hestekræfter plus boost.
AutoCommand kunne hermed også leveres i de mindre T7000 modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig med lanceringen af AutoCommand fulgte også et nyt armlæn med, kaldet SideWinder II.
Det bød på et nyudviklet kørehåndtag med mange funktioner samlet i et og touch-display for enden af armlænet.

I slutningen af 2010 blev T7-modelserien lanceret, og nu var der pludselig endnu flere modeller i serien, som blev delt op i en kort og en lang serie. T7.170, T7.185, T7.200 og T7.210 har en akselafstand på 2,73 meter, kaldes for "short-wheel-base", og yder fra 125 til 165 nominelle hestekræfter. T7.220, T7.253, T7.250 og T7.270 har en akselafstand på 2,88 meter, kaldes for "long-wheel-base", og yder fra 167 til 228 nominelle hestekræfter. Alle modeller er med boost, der betyder op til 40 ekstra hestekræfter under bestemte omstændigheder.

Alle modellerne overholder Tier 4A-emissionskravene ved hjælp af SCR-teknologi og AdBlue.

Tier 4B-emissionskrav

Siden 2014 har alle nye traktorer skulle overholde Tier 4B-emissionskravene. Det har betydet en lille effektforøgelse på samtlige T7-modeller, så modellerne nu hedder T7.175, T7.190, T7.210 og T7.225 i short-wheel-base serien med nominel effekt fra 140 til 180 hestekræfter. Long-wheel-base serien hedder nu T7.230, T7.245, T7.260 og T7.270 med nominel effekt fra 180 til 240 hestekræfter. Der er stadig boost på alle modellerne, der giver op til 30 hestekræfter ekstra.

For at overholde Tier 4B-emissionskravene er der nu, ud over SCR katalysatoren, også DOC- og CUC-katalysatorer tilføjet.
Efterbehandlingen i udstødningen sker med tilførsel af AdBlue.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der kan vælges imellem tre transmissionstyper på den korte modelserie, henholdsvis RangeCommand, PowerCommand og AutoCommand. T7.225 kan kun vælges med AutoCommand.
På den lange modelserie kan det vælges imellem PowerCommand og AutoCommand, dog kan topmodellen T7.270 kun vælges med AutoCommand.

Meget populær traktormodel

T7.270'eren blev hurtigt den mest populære traktor fra New Holland, og er flere gange løbet med sejren som den mest solgte model i Danmark.
Det skyldes, at T7.270 er en stærk og handy allround-traktor, der både kan trække en 20 ton gyllevogn med nedfælder eller bruges med frontlæsser.

PowerFocus kigger denne gang nærmere på en brugt New Holland T7.270 AutoCommand med 2360 timer på tælleren, der står hos Skjern Maskinforretning A/S. Traktoren er fra 2018 og har blandt andet Blue Power metallakering som ekstraudstyr.

rich-media-3
Tier 4B kan genkendes på DOC-katalysatoren under motorhjelmen. Foto: Uffe S. Kristensen.

Tier 4B-modellerne kan genkendes på det nye hjelm- og tagdesign, DOC-katalysatoren under hjelmen og el-aktuatoren til motorflappen, der sidder lige ved siden af turboen.

Motorflappen ved turboen bruges også til at sikre en hurtig opvarmning af motor og udstødningssystemet for at skabe en høj udstødningstemperatur, hvilket er nødvendigt for, at AdBlue-væsken virker.
Denne traktor er også udstyret med motorbremse, hvilket kan ses ved den lille pedal til venstre for koblingen. Når man træder på pedalen, lukker motorflappen samt dieselindsprøjtningen ned, og motoren bremser dermed traktoren. Det er med til at skåne bremserne på traktor og vogn og forlænge levetiden på bremserne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Denne traktor er en såkaldt TMR-traktor. TMR står for Tractor Mother Regulativ og er en række sikkerhedskrav fra EU.
Det kan ses ved, at der er ekstra trin under trinbrættet i begge sider, ekstra håndgreb ved trinbrættet i venstre side, kantbeskyttelse på skarpe kanter og sikkerhed ved betjening af PTO udenfor kabinen.
Det betyder også, at der skal være 2-kreds anhængerbremsesystem, enten hydraulisk eller luftbåren.

rich-media-5
Et af TMR-kravene er 2-kreds anhængerbremser. Denne traktor er med hydraulisk 2-kreds bremsesystem. Foto: Uffe S. Kristensen.

Vigtige opdateringer

Montør Kristoffer Wulff fra Skjern Maskinforretning fremhæver følgende detaljer på denne T7.270:
Alle arbejdslygter er LED, hvor tidligere modeller var med halogenpærer. LED giver et meget bedre arbejdslys.

rich-media-6
Der er LED-arbejdslygter i både hjelm og på kabinen. Foto: Uffe S. Kristensen.

Danfoss styreorbitrol, der har givet mulighed for Custom Steer, Intelliturn, og har forbedret Autostyringen. Det er detaljer, der er arvet fra T7 HD-modellen, og dermed er hele T7-serien bygget ens op nu.

rich-media-7
Custom Steer, som New Holland kalder deres hurtigstyring, betjenes let via det trykfølsomme Intelliview display for enden af armlænet. Foto: Uffe S. Kristensen.

Komforten ved den affjedrede foraksel er forbedret med tilføjelse af en akkumulator mere, så der nu er to, samt en anden styreventil, som vi kender den fra HD-modellen.

- Denne traktor har HTS II foragerautomatik, hvilket er en klar forbedring i forhold til den tidligere HTS I. Nu kan man indkode foragerautomatikken allerede inden, man kommer i marken, og redigere eller tilføje, hvis det er nødvendigt.
Kabinen er rummelig og støjsvag, med et godt udsyn til alle sider. Dog efterspørger nogle kunder lidt mere plads til blandt andet køleskab og lignende, fortæller Kristoffer Wulff.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-9
Denne traktor er med hydrauliske bremser på forakselen, det kan man se ved det ekstra rør, der går langs forakselen ud til slutdrevet. Foto: Uffe S. Kristensen.

Hold øje med service og vedligehold

Kigger man på en brugt T7.270, skal man lægge mærker til følgende punkter:

- Du skal sikre dig, at alle service er overholdt. Serviceintervaller er 600 timer på alle T7-modeller til og med 4B-modellerne. Man kan eventuelt vælge at lave en serviceaftale i forbindelse med handlen, hvilket også kan lade sig gøre på brugte traktorer.

- Slør i styretøj og forhjulslejer, og få det udbedret i forbindelse med klargøring.

- Kør en god tur på traktoren, mærk hvordan affjedringen kører, gearkassen skifter og kontrollér, at alle fjernudtagsventiler virker.
Lyt efter mislyde fra drivlinen til front PTO.
Der findes en let måde at teste AutoCommand-transmissionens evne til at holde traktoren stille. Sæt vendegearet i enten frem eller bak position, slip koblingen og giv motoren fuld håndgas, imens hjulene holder stille, så skal hydrostaten gerne kunne holde traktoren stille ved at modarbejde motoren. Et hurtigt lille lyntjek på at se om hydrostaten arbejder som den skal, forklarer Kristoffer Wulff.

- Tag en visuel kontrol af hele traktoren, hvis den ser velholdt ud uden store skader og ting, der er knækket, så er den sikkert også passet godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er også en god ide at få opdateret software på traktoren, så den er helt up-to-date med nyeste software og kalibreringer, da kalibreringen tit fortæller meget om sliddet de steder, vi ikke kan se på eksempelvis koblinger i transmissionen, siger Kristoffer Wulff.

rich-media-11
Montør Kristoffer Wullf har blandt andet ekspertise i New Hollands T7.-serie. Foto: Uffe S. Kristensen.

Stage V

De nyeste traktorer fra New Holland overholder emissionskrav Stage 5, hvilket ikke har givet store synlige forskelle. For brugeren er der kommet en ny funktion, hvor traktoren selv kan bede om at regenerer sine katalysatorer efter behov.

Serviceintervallet på motorolien er ændret til 750 timers intervaller på Stage 5.

Alle New Hollands Stage 5 traktorer leveres forberedt til Telematik. Det betyder, at man kan overvåge forskellige funktioner fra sin hjemme-pc, samt værkstedet kan se en masse nyttigt hjemme fra værkstedet. Der er også mulighed for at overføre markdata ved hjælp af telematik.

- Skal man bruge sin traktor til meget lette opgaver, vil jeg anbefale at kigge efter en Stage 5-model, da det giver mulighed for at regenerere katalysatorerne. AdBlue-systemerne arbejder bedst med en driftsvarm motor og udstødning, og det opnås ved god belastning på motoren, da det vil hæve temperaturen i udstødningssystemet, fortæller Kristoffer Wulff.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tekniske specifikationer

Motor: FPT (Fiat Power Train)

Antal cylindre: 6

Volumen, ltr: 6,7

Nominelle effekt: 240 hk. (179 Kw)

Maksimal effekt: 270 hk. (201 Kw)

Artiklen fortsætter efter annoncen

Moment: 1160 Nm v/1500 o/min.

Hydraulikydelse: 150 ltr/min. (Megaflow: 170 ltr/min.)

Liftkapacitet: 10,4 ton. (Front: 3,8 ton.)

Timetal: 2.360.

Årgang: 2018.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Pris: 795.000 kr.