Lyt til artiklen:

Fodervirksomhed lander resultat på 27 millioner

00:00
Hastighed: ???x
01:53

Stigende salg og større markedsandele i Europa anses som de primære årsager til, at specialfodervirksomheden AB Neo A/S (tidligere Agilia) kan levere et positivt resultat i Danmark i regnskabsåret 2019/20.

- Det regnskab vi aflægger hænger godt sammen med den vækstplan der er lagt for virksomheden. Vi geninvesterer stadig en stor del af vores overskud i udvidelser af faciliteter, mandskab og produktportefølje for at være parat til fremtiden og følge med udviklingen i branchen, fortæller økonomichef i den danske division af AB Neo, Niels Langkjær og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er både kommet ud på nye markeder i hele verden og har hævet markedsandelen på hjemmemarkedet.

AB Neo forhandler blandt andet de funktionelle proteinprodukter AlphaSoy og Cellpro, der ikke blot er vokset i grise-segmentet, men også introduceret til fjerkræ. Ligeledes noterer virksomheden interesse for mælkeerstatningen DanMilk og mælkeanlægget til grise Pump'n'Grow.

Nyt samarbejde

Fra 1. september 2020 indgik Agilia i en ny europæisk division, AB Neo, med spanske ASN, og Primary Diets i England og Polen. Selskabet skiftede i december 2020 navn til AB Neo A/S og vil fremadrettet sælge foderkoncepterne Primary Diets og Agilia.

- Med AB Neo får vi flere kræfter at samarbejde med, og vi får rigere mulighed for udvikling, innovation, større produktionsfaciliteter, nye teknologier og en bredere produktportefølje, siger Niels Langkjær.

Han oplyser, at det blandt andet er på tegnebrættet at udvide produktionsfaciliteterne i løbet af et-to år ved siden af de nuværende faciliteter ved Videbæk.