Lyt til artiklen:

De elektriske læssere er ved at få fat

00:00
Hastighed: ???x
02:23

Weidemann 1160 eHoftrac er den tyske producentens debut inden for elektriske minilæssere, og siden maskinens lancering i Danmark tilbage på Agromek i 2014, så har den danske importør sendt omkring 130 elektriske Weidemann 1160 eHoftrac ud i det danske landskab.

Maskinen er udviklet med udgangspunkt i den klassiske Hoftracs Type 1160 fra Weidemann. Dermed kan el-maskinen - som alle andre læssere i klassen - kombineres med alle arbejdsredskaber i Weidemanns redskabsprogram.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Med en placering af det 400 kilo tunge batteri opnår maskinen samme stabilitet og vippelast som ved de traditionelle maskiner i 1160-serien. Afhængigt af anvendelsesformål kan det udskiftelige blybatteri med en batterispænding på 48 Volt og 240 Ah køre i to til fire arbejdstimer på en opladning. Opladningstiden er ifølge producenten seks til otte timer.

Maskinens arbejdsprincipper er de samme som på seriemaskinerne. Den styres via en pedal og et joystick. Alt i alt regner konstruktørerne med et cirka 48 procent lavere energiforbrug og dermed lavere driftsomkostninger.

Forskellige artet opgaver

Flere steder i Danmark afløser de elektriske minilæssere de dieseldrevne, og det er eksmepelvis også tilfældet hos Knuthenborg Safaripark på Lolland, hvor to elektriske Weidemann-maskiner har afløst en enkelt Weidemann på diesel. Egentlig var det kun meningen, at Knuthenborg ville skifte den gamle Weidemann 1250 ud med en enkelt udstødnings- og støjfri 1160 eHoftrac. Men én blev til to maskiner, og Safariparken fortæller, at man er godt tilfreds med overgangen fra diesel til strøm:

- Maskinerne forbedrer arbejdsmiljøet for vores medarbejdere, som får et klart bedre indeklima både i girafstalden og elefanthuset. Samtidig har vi fået en ekstra gevinst med ved det lavere støjniveau. Tidligere skete det ofte, at medarbejderne ikke hørte, når vi kaldte dem over radioerne, fordi den diesel-drevne Weidemanns motorstøj overdøvede opkaldene. Det sker ikke længere, så den tavse el-drift betyder også noget for kommunikationen, konstaterer Rasmus Nielsen, chefzoolog hos Knuthenborg Safaripark.

rich-media-2
Chefzoolog Rasmus Nielsen klar til selv at tage en tur på en af de to nye Weidemann-maskiner på Knuthenborg. Foto: Stemas.