Lyt til artiklen:

Brancheforening indgiver klage over Arla: - Forbrugerne bliver vildledt

00:00
Hastighed: ???x
02:32

Arla har for nylig offentliggjort, at alle Arlas økologiske produkter bliver klimakompenseret.

Det har nu fået Margarine Foreningen til at indgive en klage til Fødevarestyrelsen, da foreningen mener, det er vildledende markedsføring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det oplyser brancheforeningen i en pressemeddelelse.

- I Margarine Foreningen har vi netop sendt en formel klage til Fødevarestyrelsen over Arlas kampagne om klimakompenserede fødevarer. Forbrugerne bliver vildledt til at tro - ud fra Arlas markedsføring - at alle Arlas økologiske produkter er klimakompenserede. Altså at Arla køber klimakreditter i udlandet som kompensation for al den CO2 udledning, som Arlas økologiske produkter laver herhjemme. Det er bare ikke tilfældet. Eksempelvis betaler de ikke for klimakreditter for deres økologiske gule oste. Og gul ost er altså en stor synder i klimaregnskabet, fortæller Frederik Madsen, sekretariatschef i Margarine Foreningen.

Margarine Foreningen har også klaget over, at Arla - ifølge foreningen- ikke fremlægger fyldestgørende dokumentation for, hvordan virksomheden klimakompenserer for CO2-udledningen.

- Vi ønsker, at forbrugerne klart og tydeligt skal kunne gennemskue, om der er hold i klimamærkning, som bliver markedsført. Det gælder også Arlas kampagne. Forbrugerne kan med rimelighed forlange, at de kan se, hvordan en virksomhed kompenserer for klimabelastningen. Der skal dokumentation på bordet, siger Frederik Madsen, som efterspørger klare retningslinjer for klimamærkning.

På baggrund af klagen forlanger Margarine Foreningen, at der bliver nedlagt forbud mod Arlas kampagne. Derudover vil foreningen have Arlas produkter, der reklamerer med, at de er klimaneutrale, hevet af hylderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I en skriftlig kommentar svarer marketingsdirektør fra Arla Hanne Søndergaard:

- Vi tager Margarine Foreningens klage med sindsro. Vi klimakompenserer endnu ikke alle Arlas produkter, men vores Arla ØKO-serie, som vi skriver. Vi har gennem hele arbejdet med kampagnen været særligt opmærksomme på at være helt åbne og transparente om, at vi klimakompenserer, hvordan vi klimakompenserer og igennem hvilke projekter det sker. Vi har fulgt de internationale krav til hvordan man kommunikerer omkring CO2e neutralitet og ser positivt på yderligere tiltag der kan styrke forståelsen - det vil komme både forbrugere og virksomheder til gavn.