Som leverandør til landbruget, og specielt som leverandør til mælkeproducenter, ved Stenderup hvad der skal til, for at kunne levere en førsteklasses service. Det handler i langt højere grad om fleksibilitet og kapacitet, end det handler om pris. Det bevidner de 12 rullende værksteder om, som Stenderup hver dag har kørende i hele Danmark. Hver dag leverer de førsteklasses service til specielt mælkeproducenter, hvor forretningens egen import af Gehl-læssemaskiner samt fuldfodervogne fra Trioliet og Seko fylder meget i dagsprogrammerne for de udekørende montør. Men der er også plads til servicering af fremmed mærker, end dem Stenderup selv sælger.
- Vi servicerer i høj grad også andre mærker inden for specielt fuldfodervogne, end dem vi selv sælger, og det skyldes først og fremmest vores knowhow inden for området, fortæller Ståle Granerud, reservedeles-chef hos Stenderup.
Brugte reservedele til hele verden
Serviceringen af andre mærker har udviklet sig igennem årene, og Stenderup tilbyder nu ikke blot servicering af fremmed mærker i felten, men også et efterhånden ret omfattende reservedelslager for stort set alle mærker.
- Vi har efterhånden fået 3-4.000 brugte reservedele på lager fra mange forskellige fuldfodervogne-producenter, og det har gjort os kendt i hele verden, påpeger Ståle Granerud, mens han går langs de mange reoler, hvor de brugte dele ikke bare ligger tilfældigt og venter på at blive opdaget - men ligger med originale reservedeles-numre, så de altid kan spores - ikke kun i Danmark.
- Når vi beslutter, at en brugt fuldfodervogn er for ringe til at blive solgt videre, giver vi os til at adskillige den, og tage de bedste dele ind på vores lager.
- Det kan eksempelvis være gearkasser, cylinder, hjul, vægtsystemer, kardanaksler, undervogne og meget andet, fortæller Ståle Granerud.
Han forklarer, at én af grundstene i den store succes, i de brugte reservedele hos Stenderup, er den systematiske procedure, som Stenderup udfører på de fuldfodervogne, som de brugte dele tages fra:
- Vi får alle delene tildelt deres originale reservedeles-numre, og derefter lagt på nettet, hvilket betyder, at man lynhurtigt kan se, om vi har den korrekte del på lager, som man måske mangler til et akut nedbrud på sin fuldfodervogn - uanset farven.
Og det er ikke kun i Danmark, at man har fået øje på Stenderups ekspertise inden for området. Der kommer ordre fra hele verden til Stenderup, og man eksporterer derfor en stadig større og større del af de brugte reservedele.
De mange brugte fuldfodervogne kommer ofte Stenderup i en byttehandel med en ny Trioliet eller Seko, og da Stenderup ligger på 50 procent markedsandele for fuldfodervogne i Danmark med de to importmærker, så er der selvsagt en lind strøm af brugte maskiner på pladsen i Stenderup, og man løber derfor ikke lige tør for brugte reservedele.