Krampe lukker hullet mellem SK og Halfpipe-modellerne med den nye Heavy Duty 550 med flad bund.

Heavy Duty 55 er navnet på den helt nye Krampe entreprenør-vogn, som den tyske vognproducent vil lukket hullet med mellem SK-serien og Halfpipe-serien.

Krampe fortæller, at der er tale om en entreprenørvogn med flad bund, og det har været et kundeønske med en entreprenørvogn, som har kunne bruges til mere end blot jord og sandkørsel.

- Vi har stor forespørgsel fra entreprenører, som kan benytte vognen til også at stille paller, vibiratorer og lignende i en flad vogn, det er lidt mere bøvlet i en rundvogn som Halfpipe HP 20, fortæller Kenneth Brønner, salgschef os Krampe for det danske marked.

Han fortæller, at Heavy Duty 55 - eller HD 550 - er en vogn med samme styrke som den større Halfpipe HP 20, og ligesom på Halfpipe HP 20 er BPW-aksler standard på HD 550 og der kan vælges mellem undervogn med enten mekaniske fjedre, luftundervogn eller hydraulisk undervogn.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

.- Vi har den kraftige Krampe vippeboogie, som er udviklet i samarbejde med BPW og er kendt Krampe-teknologi, hvor vi har to ovale rør i vippeophænget, som gør vognen markant lettere at trække, fremhæver Kenneth Brønner

Vognkassen rummer 12,4 kubikmeter i vand-mål eller hvad der svarer til 16 kubikmeter jord.

rich-media-1
Krampe foræller, at deres unikke vippe-boogie sikrer gode køreegenskaber i råt og ujævnt terræn. Foto: Krampe.

Større tip-kapacitet

Krampe fortæller, at man har øget tippekapaciteten på den nye HD-vogn med 25 procent ved at flytte det teleskopiske tippestempel til en fæsteposition foran forakslen. Krampe fortæller, at det betyder vognen både har høj tippeevne og forbedret stabilitet, når materialet samtidigt nemt glider ud af den koniske vognkasse, kan man hurtigt få læsset af og komme videre.

Krampe oplyser at traileren ved 40 kilometer i timen har en teoretisk nyttelast på cirka 25 ton.

Vognen har en skrå top i frontenden, så materialet ikke lægger sig på overkanten, og der dermed ikke er behov for rengøring, inden man kører ud på offentlig vej.

Bagsmækken på den nye trailer er ikke ny. Her holder Krampe fast i den velkendte hydrauliske bagsmæk, der kan åbne højt, så sten, træstubbe og andre store emner glider ud. Systemet kan også fastholde en mindre åbning, hvis der eksempelvis skal lægges et tyndt lag grus ud efter vognen. Krampe fortæller, at efter endt aflæsning lukker bagsmækken helt tæt og en 30 grader skrå kant mindsker behovet for rengøring.

rich-media-2
Den hydrauliske bagsmæk er standard og åbner højt, så der er fri passage for store sten, træstubbe og lignende. Foto: Krampe.

Krampe fortæller, at andre detaljer på vognen er en mobil aluminiumsstige og robuste holdere til kost og skovl.