Lyt til artiklen:

Nyt brændstof minimere risikoen for tilsodning

00:00
Hastighed: ???x
01:57

Gas to Liquids eller GTL er en ny farvet variant af naturgasbaserede brændstof, som brænder renere end diesel og ifølge DLG laver brændstoffet dermed mindre sod- og partikeldannelse i partikelfiltre.

- Der er en række fordele ved at skifte fra almindelig landbrugsdiesel til GTL-brændstof. Da produktet er lavet på naturgas, brænder det renere end diesel. Det nedbringer den lokale luftforurening til gavn for alle, der arbejder med og omkring dieselmaskinerne ude på markerne eller i stalde. Dermed får landbruget nu en helt nye mulighed for at sætte ind i forhold til lokalmiljøet, siger Claus Geisler Madsen, kommerciel direktør i DCC Energi, der i det daglige forsyner landbruget med brændstoffer og smøremidler gennem salgskanalen DLG Energi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv i nyere motorer kan brændstoffet sænke udledningen af partikler fra udstødningen. Alt efter motor- og filtersystem udleder GTL-brændstof op til 38 pct. færre skadelige partikler under forbrænding.

- Vi ser gode muligheder for, at Shell GTL vinder indpas som et renere alternativ til diesel i landbruget. Ikke mindst fordi den renere forbrænding gavner alle de, der i mange timer arbejder med og omkring dieselmaskinerne. Netop muligheden for at skære en betydelig del af partikeludledningen væk er et stærkt argument for mange af de virksomheder, der i dag benytter brændstoffet, siger Claus Geisler Madsen.

- Samtidig gør den lave sod- og partikeldannelse i Shell GTL, at dieselmotorer er mindre udsat for tilsodning. Erfaringer fra byggeri- og transportbranchen viser, at brugen af GTL i motorer med partikelfiltre, som jo er udbredte i landbruget, minimerer behovet for regenerering, fordi sodophobningen er begrænset, tilføjer han.