Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Nyt brændstof minimere risikoen for tilsodning
Gas to Liquids eller GTL er en ny farvet variant af naturgasbaserede brændstof, som brænder renere end diesel og ifølge DLG laver brændstoffet dermed mindre sod- og partikeldannelse i partikelfiltre.
- Der er en række fordele ved at skifte fra almindelig landbrugsdiesel til GTL-brændstof. Da produktet er lavet på naturgas, brænder det renere end diesel. Det nedbringer den lokale luftforurening til gavn for alle, der arbejder med og omkring dieselmaskinerne ude på markerne eller i stalde. Dermed får landbruget nu en helt nye mulighed for at sætte ind i forhold til lokalmiljøet, siger Claus Geisler Madsen, kommerciel direktør i DCC Energi, der i det daglige forsyner landbruget med brændstoffer og smøremidler gennem salgskanalen DLG Energi.
Selv i nyere motorer kan brændstoffet sænke udledningen af partikler fra udstødningen. Alt efter motor- og filtersystem udleder GTL-brændstof op til 38 pct. færre skadelige partikler under forbrænding.
- Vi ser gode muligheder for, at Shell GTL vinder indpas som et renere alternativ til diesel i landbruget. Ikke mindst fordi den renere forbrænding gavner alle de, der i mange timer arbejder med og omkring dieselmaskinerne. Netop muligheden for at skære en betydelig del af partikeludledningen væk er et stærkt argument for mange af de virksomheder, der i dag benytter brændstoffet, siger Claus Geisler Madsen.
- Samtidig gør den lave sod- og partikeldannelse i Shell GTL, at dieselmotorer er mindre udsat for tilsodning. Erfaringer fra byggeri- og transportbranchen viser, at brugen af GTL i motorer med partikelfiltre, som jo er udbredte i landbruget, minimerer behovet for regenerering, fordi sodophobningen er begrænset, tilføjer han.