Lyt til artiklen:

Integration af lufttryksregulering er et spørgsmål om hastighed

00:00
Hastighed: ???x
02:25

Claas har nu for alvor gjort brug af opkøbet af den tyske lufttryksreguleringsproducenten R&M Landtechniksysteme, som man overtog tilbage i 2017.

Claas har på Axion 900-serien valgt at forberede både for- og bagaksel til lufttryksreguleringssystemet fra fabrikken, som Claas har navngivet Ctic. For Axion 800, 600 og 500-serien kan systemet eftermonteres til både for- og bagaksel.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Systemet kontrolleres og styres over Isobus, og med den seneste opdatering, hvor Isobus er blevet en del af Cebis-terminalen, kan den integreret lufttryksregulering styres direkte derfra.

Claas fortæller, at man kan benytte F-tasterne på Cmotion kørehåndtaget til at skifte mellem mark- og vej-tilstand, og dermed forudprogrammere de ønsket dæktryk.

rich-media-2
Systemet er monteret med lynkoblinger, og kan derfor afmonteres ved eksempelvis dækskifte.

Også til redskaber

Det er ikke kun muligt at betjene traktoren fire dæk med systemet, men også redskaber fra terminalen i kabinen.

Claas fortæller desuden, at systemet kan arbejde sammen med Cemos-systemet til Claas-traktorerne, hvilket betyder, at traktoren selv kommer med forslag til dæktrykket udfra belastning og traktorens vægt samt arbejdsopgave.

rich-media-3
Kompressoren er placeret ved højre siderude på Axion 900-serien.

Hurtigt regulering

CTIC-kompressoren er monteret udenfor traktorens højre siderude på repoet i toppen af trinnene, og kompressoren har en kapacitet på 2.800 liter i minuttet. Claas oplyser, at ved en 600/70 R28 og 710/70 R38 dækmontering, skal der blot bruges 1 minut og 20 sekunder til at opbygge trykket fra 0,8 til 1,8 bar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I systemet kan der gemmes flere profiler til forskellige redskaber, som spændes efter traktoren. Claas har ikke oplyst, om der er et maksimum på antal dæk, som kan reguleres fra Ctis-systemet.

Tilkoblingen til forhjulene sker udvendigt, altså på udvendvenigt side af hjulene og op over forskærmene. Det er måske ikke den mest elegante løsning, men Claas fortæller, at det er den mest effektive løsning:

- For at opnå den lynhurtige regulering af luften, kræver det store slanger og store ventiler. Hvis vi skal integerer systemet som på Lexion- og Jaguar-serien, så vil det gå udover hastigheden for reguleringen, fortalte Claas i forbindelse med lanceringen på et online pressemøde sidst i september.