Da Gøma kastede sig ud i produktionen af egne gyllevogne for snart tre år siden, var det med forventningen om en produktion på 60 gyllevogne de første tre år. Nu har den viborggensiske virksomhed rundet de første 100 producerede gyllevogne, med 70 procent afsætning på hjemmemarkedet i Danmark, mens de resterende 30 procent er eksporteret til Sverige, Norge og Finland. Fra kommende sæson står man klar til at indtage det tyske marked, og det sker tilmed sammen med en udvidelse af produktsortimentet inden for gyllevogne.
- Vi har indtil nu koncentreret os om gyllevogne med rumindhold på 18, 22 samt 25 kubikmeter, men til kommende sæson lancerer vi vores hidtil topmodel i GG-serien: GG 29 med 29 kubikmeter rumindhold, fortæller Karsten Kammer, salgschef og medindehaver af Gøma.
Længere tønde
Foruden specialløsninger af både større og mindre gyllevogne, bliver GG 29 den største serieproducerede gyllevogn fra Gøma. Og grunden til udvidelsen på fire kubikmeter fra GG 25 skyldes en efterspørgsel på gyllevogne med større rumindhold til de store slangebomme - samt plads til de helt store slangebomme.
- Vi kan montere en 36 meter Harsø slæbeslangebom på en GG25, men ved at montere den på GG29 får vi en mere enkelt slangebom, med knap så mange knæk, og dermed en bom, som er hurtigere at folde ud og ind, fortæller Ulrik Villadsgaard, sælger hos Gøma.
- Sammenlignet med en GG25, så er den nye topmodel 10 centimeter smallere i diameter i tønden, ligesom den er to meter længere. Det betyder, at gyllevognen er 11,5 meter fra bagende til træk, og det gør det muligt for slangebommene at være 24 meter i bredden, når de klapper ud i første hug, påpeger Ulrik Villadsgaard.
På den nye Gøma GG29 er der desuden blevet plads til hjul med højere diameter.
- Vi kan nu montere 800/60 R34 hjul på gyllevognen, fortæller Ulrik Villadsgaard.
30 meter slæbeskær
Foruden en mere enkelt 36 meter slæbeslangebom, så kan der nu også monteres en 30 meter Bömech slæbeskærsslangebom, og der bliver her i efteråret kørt demonstration med den første producerede GG29 med landets første 30 meter Bömech slæbeskærsslangebom - faktisk den første i hele Skandinavien.
- Der er ikke bare tale om en forøgelse af arbejdsbredden på den nye slæbeskærsbom, der er tale om en helt ny opbygning med en langt kraftigere midtersektion, i alt fire fordelere og et automatisk wirehejs-system, når bommen løftes op, fortæller Raymond Lansink, salgschef hos Bomech, om den nye topmodel i slæbeskærsbomme fra hollandske Bömech.
Man har efterhånden fået 30 styk Bömech 30 meter bomme sendt afsted fra fabrikken i Holland, og Raymond Lansink ser frem til at få de første i gang i Danmark.
- Det er blevet udviklet væsentligt, siden vi sendte den første afsted for tre år siden. Nu kan de langt bedre følge terrænet, og derfor tør vi nu godt lancerer bommen på det danske marked, fortæller han, men påpeger dog, at bommen henvender sig til den absolut topklasse inden for udbringning af gylle.
- Det er bestemt en bom til dem der kører rigtigt mange kubikmeter gylle ud om året.
Ulrik Villadsgaard påpeger desuden bredden på gyllevognen, som et argument for at gyllevognen med selv de store bomme maksimalt er tre meter på landevejen.
- Den første GG29 er sendt afsted mod Sverige, og vi har også solgt den første GG29 i Tyskland. Desuden er de første to enheder også solgt på det danske marked, og de bliver leveret til foråret.
I forhold til en GG25 er merprisen for GG29 cirka 150.000 kroner i en standard løsning.
- Vi kan også levere vores hjultræks-løsning på GG29, og ligesom vi netop har lanceret fem års garanti på hjultrækket, så har vognen en garanti på to år.
Ulrik Villadsgaard fortæller desuden, at komponenterne på samtlige vogne i GG-serien er de samme, og man derfor ikke skal bekymre sig om reservedele forsyningen til udvidelsen af GG-produktprogrammet.