sonsoreret-indhold

Nedbrud kommer altid ubelejligt, og når travlheden er størst. Det ved man hos GRIMME Skandinavien, og derfor er der i Rødkærsbro et enormt lager af GRIMME-reservedele, og i sæsonen udleveres der reservedele døgnet rundt.

Kartoffel- og roemaskiner er specialiserede maskiner, der i sæsonen skal køre rigtig mange timer. Maskinerne skal derfor være driftssikre, og i tilfælde af havari skal de tilbage i marken hurtigst muligt.

- I sæsonen har vi døgnvagt både på servicebiler og på lageret hos GRIMME Skandinavien. Gængse reservedele har montørerne altid med i bilerne, og ud over hovedlageret i Rødkærsbro kan kunderne også få leveret eller hente GRIMME-reservedele hos vore servicepartnere. Gælder det reservedele til kartoffelmaskine har vi reservedelslagre hos Dansk Maskincenter i Toftlund, Fårevejle Maskinforretning og hos Samsø Maskinforretning. Karl Mertz på Lolland er lagerførerende i reservedele til GRIMME Roemaskiner, siger Michael Hylleberg, direktør og medindehaver af GRIMME Skandinavien.

Største lager uden for Tyskland

Lageret hos GRIMME Skandinavien i Rødkærsbro indeholder over 11.000 forskellige varenumre, og på kædelageret står der palle efter palle med jordkæder til strenglæggere og optagere.

- Lageret her i Rødkærsbro er det største lager af dele til GRIMME uden for Tyskland. Lageret betjener hele Skandinavien, og det giver en stor omsætning på lageret. Det kommer de danske avlere til gode, ved at vi er lagerførerende i reservedele til ikke blot de gængse maskiner, men også til de mindre og lidt mere specielle maskiner, siger Michael Hylleberg.

Nedetid skal minimeres

Når eksempelvis en kartoffel- eller roeoptager bryder ned, stopper det ikke blot optagen men hele kæden af mandskab og vogne, der arbejder sammen med optageren. For avleren løber et nedbrud derfor let op i flere tusinde kroner i timen.

- Det er vi hos GRIMME Skandinavien bevidste om, og derfor har vi i sæsonen døgnvagt både på servicebiler og på lageret. Servicebilerne kører ud fra Rødkærsbro, og med det kendskab som både lagerfolk og montøren har til den nedbrudte maskine, medbringes de nødvendige reservedele til reparationen, siger Michael Hylleberg og tilføjer:

- Foretager man selv reparationen, eller mangler der en reservedel, er delen i de fleste tilfælde ikke længere væk end køreturen til Rødkærsbro

Lageret er dynamisk

Vejret betyder, at forskellige år har sine udfordringer. Nogle år er det ekstremt tørt jord, der udfordrer kæder og tandhjul, og andre år er det regn og våde marker, der stille ekstreme krav til eksempelvis de hydrauliske komponenter.

- Vi tager løbende bestik af situationen og reagerer på de forskellige udfordringer, ved at bestille og oplægge et ekstra lager af dele med den største omsætning. I gennemsnit har vi en leveringssikkerhed på cirka 95 procent, og til gængse maskintyper ligger sikkerheden tæt på de hundrede procent. Findes delen ikke på lageret i Rødkærsbro, kan vi nå at bestille den sidst på eftermiddagen og få den leveret hen over natten fra fabrikken i Damme, siger Michael Hylleberg.

Transparent rabatsystem

For at opnå de bedste priser på slid- og reservedele køber GRIMME Skandinavien ind på store forhåndsordrer.

- For at få mest muligt med i ordren, yder vi 15 procent rabat på dele bestilt til vintereftersyn. Rabatten kombineres med en lang kredit, og derfor kan man med fordel afgive en samlet ordre, der også omfatter dele, som først skal anvendes i efterårssæsonen, siger Michael Hylleberg.