Sommer indbyder helt naturligt til at servere frisk, dansk frugt og grønt på bordet. I supermarkedernes grøntafdelinger, hos gårdbutikkerne og i vejboderne frister alt det grønne. Men danskerne spiser ikke kun mere grønt, når solen skinner, skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Vi har generelt fået øjnene op for, at der både er en sundheds- og klimamæssig fornuft i at skære ned på kødet, hvilket kan være forklaringen på, at det især er de økologiske grøntsager og frugter, der tegner sig for den største stigning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk frugt og grønt på fire år er mere end fordoblet.

- Når vi spørger forbrugerne, hvorfor de vælger at købe økologisk, handler det først og fremmest om at spise fødevarer, som man er sikker på, ikke indeholder rester af pesticider, forklarer Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening og tilføjer:

- Det kan være svært at gennemskue, hvordan man opnår størst effekt, hvis man vil mindske sit indtag af pesticidrester. Men det er faktisk ret enkelt. Ved blot at bytte fem basisvarer ud med den økologiske variant, kan man mere end halvere sit indtag af pesticidrester. Så er man godt i gang.

Derudover angiver forbrugerne, at de går efter fødevarer, som beskytter naturen og grundvandet. Også hensynet til bæredygtighed med særligt fokus på klima fylder mere og mere, når vi vælger varer på hylderne.

- Det betyder, at forbrugerne i højere grad end tidligere tænker på at købe dansk og købe grønt i sæson, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lige nu er der for eksempel rift om økologiske jordbær, salat, kartofler og agurker. Og ser man mere generelt på forbruget hen over de fire år, er det økologiske råvarer som kartofler, bær, salat og kål, der er tredoblet inden for fire år, skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Økologisk frugt har en markedsandel på 22,7 procent, mens grøntsagernes del lyder på 24,7 procent følge GFK Consumer Scan.

Økologiske gulerødder udgør i dag næsten halvdelen af det samlede salg med en markedsandel på 45,2 procent.

- Danske forbrugere er langt henad vejen frontløbere på en global trend, der går i retningen af at man vælger fødevarer, der er rene og produceret med omtanke - både for at booste sin egen sundhed og for at bidrage til mere bæredygtighed, siger Michael Langberg