sonsoreret-indhold

Lyt til artiklen:

Kun ekspertise findes ikke billigere på nettet

00:00
Hastighed: ???x
02:51

Internettet er blevet en kæmpe handelsplads, hvor stort set alt sættes til salg, og med nogle få klik kan der også handles slid- og reservedele til en række maskiner fra GRIMME. Det benytter også danske landmænd sig af, og hos GRIMME Skandinavien møder de ofte spørgsmålet, hvorfor dele kan købes billigere på internettet end hos importøren i Rødkærsbro.

- Det er der flere grunde til, og kort fortalt skyldes det først og fremmest den ekspertise, man møder, når der handles reservedele hos os. Her får man rådgivning af et levende menneske, der er specialist, og som kender produkterne fra GRIMME ned til mindste detalje. Derfor sender vores lagermand ikke blot den bestilte reservedel uden at sikre sig, at kunden er orienteret om, at udskiftningen af den bestilte reservedel ofte medfører, at der også skal skiftes andre, siger Michael Hylleberg, direktør og medejer af GRIMME Skandinavien.

Alt på et sted

En anden grund til, at dele på et fysisk lager som hos GRIMME Skandinavien kan være dyrere end på internettet, er udvalget af varer.

- Internettet tilbyder ofte kun de hurtige og let omsættelige varer. Lageret her i Rødkærsbro er det største lager, af GRIMME-reservedele uden for fabrikken i Tyskland. Det betyder, at man som kunde hos os kun behøver at henvende sig et sted, og at vi i samme ordre og med de samme forsendelsesomkostninger kan ekspedere hele ordren. Derved sparer kunden tid, og takket være dialogen med eksperterne på lageret, sikrer kunden sig, at varerne der leveres er de rigtige, og at der ikke skal bruges tid og omkostninger på at returnerer fejlleverancer, siger Michael Hylleberg.

Decentrale lagre

Ud over lageret i Rødkærsbro har GRIMME Skandinavien også oplagt reservedele på decentrale lagre hos de danske servicepartnerne Dansk Maskincenter i Toftlund, Samsø Maskinforretning, Fårevejle Maskinforretning og Karl Mertz, der servicerer Grimme roemaskiner fra Sakskøbing.

- I Norge ligger der reservedele 14 steder, i Sverige 6 steder og i Finland 9 steder. Det er os, der ejer reservedelene hos vore partnere, og ud fra de maskiner vi ved der kører i området, sørger vi for, at de gængse reservedele hele tiden er på hylderne, siger Michael Hylleberg.

Optimering af ældre maskiner

Lagerpersonalet hos GRIMME Skandinavien opdateres løbende både på interne kurser og på kurser hos Grimme i Tyskland. Samme med stor erfaring og en tæt kontakt til værkstedet opbygger ekspedienterne en enorm viden om de enkelte modeller.

Det udmønter sig i, at lagerekspedienterne ofte rådgiver kunderne i, hvordan en ældre maskine kan optimeres ved at erstatte standardkomponenter med optimerede dele eller dele fra nyere modeller. Optimereingen løser ofte småproblemer og øger kapacitet på maskinen.