Landbrugsstyrelsen øger nu overvågningen af IT-driften på den store ansøgningsrunden og tilføjer ekstra serverkraft, skriver Landbrugsstyrelsen i en pressemeddelelse. Det sker efter, at der i de seneste uger har været flere, store nedbrud af IT-systemet, hvor konsulenter og landmænd lige nu indsender ansøgninger om støtte til flere store ordninger.
- Vi ved, at vores IT-system har sat tålmodigheden på prøve hos landbrugere og landbrugskonsulenter i de seneste uger. Det er bestemt ikke en service, som vi er stolte af. Jeg forstår godt, at mange konsulenter og landmænd er godt og grundigt trætte af os og vores IT-system. Vi har allerede folk på arbejde en stor del af døgnet for at opdage og kunne rette fejl, nedbrud og andet hurtigt, men nu øger vi den overvågninger og kommer ekstra serverkraft på, så det forhåbentlig kan give en bedre brugeroplevelse i resten af ansøgningsrunden, siger direktør i Landbrugsstyrelsen Jette Petersen.
Hvert nedbrud bunder i en ny teknisk årsag, og at der dermed ikke er sammenhæng mellem de forskellige nedbrud.
Før påske havde Statens IT udfald af forskellige tekniske grunde, som påvirker Landbrugsstyrelsens systemer. Op til påske og i påsken oplevede Landbrugsstyrelsens leverandør fejl i installationerne, mens der i weekenden har været fejl i systemets opsætning, som har ført til nedbrud.
- Vi påtager os ansvaret for, at systemet ikke har fungeret godt nok, og jeg kan kun beklage og undskylde for de gener, som de mange nedbrud har været skyld i. Når vi er igennem ansøgningsrunden, vil vi evaluere ansøgningsrunden og de udfordringer, vi har haft. Her vil vi meget gerne inddrage erhvervet, så vi kan gøre det bedre i 2021, siger Jette Petersen.
I slutningen af marts forlængede Landbrugsstyrelsen årets ansøgningsrunde med 14 dage som følge af covid-19. Fristen for at indsende ansøgningsskemaet er den 1. maj, mens ændringsfristen er den 26. maj.
Driftsstatus opdateres løbende, så konsulenter og landmænd kan se eventuelle nedbrud, og hvornår det forventes, at systemet var klar igen.