Det er ikke realistisk, at myndigheder, prøvningsvirksomheder og fabrikanter kan være klar til EU-typegodkendelse af påhængsvogne og påhængsredskaber fra september 2020.

Den ventede udsættelse til januar 2022 vil give virksomhederne mulighed for at opfylde kravene, hvis de begynder at forberede sig allerede nu. Interessen var derfor stor, da Dansk Maskinhandlerforening og Dansk Agroindustri inviterede til møde om typegodkendelse i februar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved mødet var der blandt andet oplæg fra danske AutoConsult og tyske TÜF Nord, som både kunne fortælle om krav og hjælp til de danske maskinproducenter.

Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening og Claus Hermansen fra Dansk Agroindustri gjorde på dagen opmærksom på værdien af, at brancherne arbejder sammen om at finde de bedste løsninger.

Gælder kun nye køretøjer

De kommende regler omfatter kun nye påhængsvogne og påhængsredskaber som bliver EU-typegodkendte. Indtil de nye regler træder i kraft, gælder de nationale regler, ligesom de nationale færdselsregler gælder for køretøjer godkendt efter både gamle og nye regler.

Der er endnu ikke fælles EU-regler for motorredskaber og ophængte redskaber. Når der her omtales nye EU-typegodkendelsesregler, gælder de kun for traktorer, hvor typegodkendelsen trådte i kraft den 1. januar 2018 og for påhængsvogne og påhængsredskaber, når reglerne formodentligt træder i kraft fra 1. januar 2022 i Danmark.

Det skal dog understreges, at der tages forbehold for, at der er tale om et lovforslag, som selvsagt skal vedtages af Folketinget. Hvornår der skal stemmes om lovforslaget, er endnu uvist.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Maskinbladet vil vi i fremtiden komme nærmere ind på, hvilke forhold ved påhængskøretøjer, som vil blive berørt af de kommende EU-krav.