Abonnementsartikel

Jysk IT advarer mod forsøg på phishing i skyggen af Corona-epidemien.

Jysk IT, der blandt andet driver en hotline for landmandskunder og andre erhverv, oplever for øjeblikket mange, der udsættes for forsøg på såkaldt "phishing", skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Det er, når nogen sender en mail, der umiddelbart ser troværdig ud, men som kan hente brugernes oplysninger til at få adgang til bankoplysninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ser det jævnligt, men det er, som om der er en stigning for øjeblikket, siger direktør Peter Tomsen, som ikke kan afvise, at det hænger sammen med Corona-epidemien.

Her er mange informationsmails i omløb, og det kan kyniske kriminelle udnytte til at blande sig i mængden og skabe forvirring.

- Det er noget, vi oplever stort set dagligt. Heldigvis ringer de fleste til os, hvis de modtager noget, som de er usikre på, siger han.

Onesdrive, Nets, DK Hostmaster og SKAT er nogle af de virksomheder, som Jysk IT kender til, hvis navne er brugt i den onde sags tjeneste.

Langt det meste kan afvises uden, at det har skabt problemer på folks computere eller i deres netværk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gratis scanning - næsten

En anden vinkel i forsøget på at udnytte folk, er, at tvivlsomme virksomheder, der tilbyder at scanne folks computere og netværk.

Det gør de i første omgang helt gratis.

- Men overraskende nok finder virksomhederne så altid en masse og får folk bundet op på unødvendige, dyre og langvarige service-kontrakter, siger Peter Tomsen.

De gange, hvor Jysk It har gennemgået de samme computere, har der ikke været noget, som skulle retfærdiggøre så dyre løsninger. De har typisk kunnet klares med hjælp fra Jysk IT's Hotline. Jysk IT servicerer landmænd over hele Danmark og hjælper gerne flere, skriver Jysk IT i pressemeddelelsen.