Danæg-koncernen, der blev grundlagt i Vejle i 1895, er i dag en af Danmarks ledende fødevarevirksomheder med en omsætning på mere end en milliard.

Historien om Danæg er historien om, hvordan dét en gruppe landmænd grundlagde med en generalforsamling på Højskolehjemmet i Vejle i 1895, nu er blevet en millionforretning, der gennem årene har leveret milliarder af æg til blandt andet danske og svenske forbrugere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 1895 var kvaliteten af æg svingende, men det besluttede tre visionære mænd med lærer Frederik Møller i front sig for at gøre noget ved. Sammen med en række danske ægproducenter stiftede de Dansk Andels Ægexport med det formål at højne kvaliteten af æg og samtidig sikre eksport af danske æg til England.

Mærkning

Et af midlerne var en mærkningsordning, et stempel på æggene, der kunne spores tilbage til den gård, hvor de var lagt. Stemplingen var det første epokegørende skridt på en lang rejse, hvor kvaliteten af de danske æg blev bedre år for år. Det har dannet grundlaget for den forretning, Danæg er i dag.

- Den ambition vores grundlæggere havde om at højne ægkvaliteten bærer vi videre i selskabet den dag i dag, hvor Danæg er garant for sublim fødevaresikkerhed og kvalitet. Det gør vores æg og ægprodukter attraktive i den globale fødevareindustri, hvor efterspørgslen på fødevarer med et lavt klimaaftryk og høj fødevaresikkerhed stiger i takt med den voksende, globale befolkning, siger Jann Dollerup Vig Jensen, CEO i Danæg.

Andelstanken har været det bærende fundament, siden Danæg blev stiftet. I dag ejer DLG 50 procent af Danæg - resten ejes af andelshaverne, nemlig de 65 danske og svenske landmænd, der dagligt leverer æggene.

Klar strategi

Med en klar strategi om at være den førende leverandør af friske æg og forædlede ægprodukter i Danmark såvel som på verdensmarkedet er innovation et nøgleord. Derfor arbejder DANÆG løbende på at udvide produktporteføljen, hvor fokus er på at udvikle fødevarer i tæt samarbejde med andre dygtige fødevareproducenter. De økologiske mayonnaiser, som DANÆG har udviklet i samarbejde med Nordisk Tang, er et eksempel på, hvordan den strategi føres ud i livet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har en lang historie bag os og en stor fremtid foran os. Vi skal fortsætte med at bygge videre på det solide fundament, vi har brugt de sidste 125 år på at bygge op, blandt andet ved at fokusere på innovation og produktudvikling, siger Jann Dollerup Vig Jensen.