MPV-komfort med masser af plads og fornem adgang til lastrummet er en sjælden vare, men den findes i VW Sharan

Som familiebil på hvide plader vil den af mange blive opfattet som lidt af et skrummel med sine 485 cm fra snude til hale.

Men som varevogn er dens størrelse og design interessant. For her får man en ombygget personbil med et lastrum på 2,6 kubikmeter og to skydedøre. Under den store tophængslede bagklap er der 205 cm, og varerne kan skubbes direkte ind, for der er ingen læssekant.

Tilmed er der masser af udsyn hele vejen rundt.

Sjældne egenskaber

Disse egenskaber er faktisk sjældne at finde samlet i en og samme bil. Tidligere kunne man finde lignende egenskaber i store og rummelige MPV?er som Seat Alhambra, Citroen C8, Peugeot 807, Renault Espace, Kia Carnival og Chrysler Voyager.

De er alle ude af det danske marked - måske med Chrysler Voyager som en undtagelse. Den kan nemlig genopstå som Lancia Voyager, men der vil ikke komme nogen afklaring før tidligst i efteråret.

Det betyder, at VW Sharans nærmeste konkurrent i dag er Ford Galaxy, som den i øvrigt tidligere har delt platform og teknik med.

Andre konkurrenter er Mazda5, Peugeot 5008 og Citroén Grand C4 Picasso, men de befinder sig faktisk i en klasse under Sharan - både i størrelse og pris.

Et godt kort

Som van har Sharan et godt kort i forhold til både Ford Galaxy og de mindre franske rivaler: Den har skydedøre, som sparer plads og letter adgangen til lastrummet.

Kun Mazda5 være med på vognen med elektriske skydedøre. Til gengæld er japaneren hele 27 cm kortere, og det anbringer den i den størrelsesklasse under Sharan.

Sharan virker i øvrigt fornuftigt prissat i forhold til Galaxy. Priserne for Sharan Van begynder ved 230.000 kr plus moms for en udgave med en 1,4-liters benzinmotor med 150 hk. Den billigste Galaxy har en to-liters benzinmotor med 145 hk og en prislap på 237.000 kr.

Vi prøvekørte en Sharan med to-liters turbodiesel og 6-trins automatgearkasse med dobbeltkobling. De 140 dieselheste i kombination med den silkebløde automatiske DSG-transmission virkede ganske overbevisende.

Praktisk varerum

Vores testbil var på hvide plader, men ombygget til van har Sharan et plant varerum, som er beklædt med et sort, kantsyet tæppe. Under gulvet finder man to aflåselige rum. Det forreste rum er på 113 liter, og det bagerste rummer 92 liter.

Vores konklusion er, at hvis man er ude efter en komfortabel varebil, som er praktisk og kan rumme meget, men ikke er designet som en varebil, så er Sharan et godt bud.