Kni Maskinstation har til sæson 2020 fået leveret den første femhjulstrukne Vervart HydroTrike 5x5 i Danmark.

Der er tale om genvalg til Vervart på maskinstationen på Djursland, da man bytter en næsten identisk maskine - der er dog én stor forskel på den gamle og den nye Vervart: Femhjuls-trækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er tale om hydraulisk træk på samtlige hjul, hvor det midterste hjulpar får hjælp fra en hydraulikmotor med en kapacitet på 175 liter i minuttet. Vervaet kalder drivlinjen på maskinen for VSG, hvor de to hydraulik-motorer, som driver bagakslen er forbundet med en våd lamelpladekobling og styres elektronisk. Det betyder, at når den ønskede hastighed i marken er opnået, kobles den ene motor delvist fra.

På landevejen anvendes kun den ene motor, og til- og frakoblingen sker helt automatisk. Den nye maskine kan opnå 40 kilometer i timen med 1.200 motoromdrejninger.

rich-media-2
Jens Hansen og Steen Lerche Hansen fra Valtec ved overrækkelsen af den nye Vervaet HydroTrike 5x5. Foto: Valtec.
rich-media-3
Steen Lerche Hansen viser her det forstærkede nav på midterakslen, som blandt andet er opdateret på den nye maskine, som også har fået nyt forstærket ophæng af akslen. Foto: Valtec.

Klar til bakkerne

Jens Hansen er indehaver af Kni Maskinstation, og han forventer sig meget af den femhjulstrukne selvkørende gyllenedfælder:

Vi forventer, at det har en stor effekt at få træk på samtlige hjul på maskinen - især på bakkerne, som der er en del af her på Djursland, fortæller han.

Han bemærker desuden, at der er monteret 20 centimeter højere forhjul på maskinen sammenlignet med det traditionelle fabriksmonterede forhjul. Der er tale om et Michelin dæk med dimissionerne1050/55R32.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den 20 kubikmeter maskine passer rigtigt godt til os. Maskinen har i sæsonen selv buffertanken spændt efter sig, og flytter den med rundt når der køres gylle, og det gør maskinen utrolig fleksibel, fortæller Jens Hansen.

Maskinen har desuden fået forstærkede nav på midterakslen, et nyt forstærket ophæng af akslen, ny terminal, automatisk styring af trækkraft på alle hjul samt et nyt affjedringssystem med store støddæmpere, der afløser de nuværende bladfjedre og giver maskinen mulighed for automatisk at låse en eller flere støddæmpere, hvis hældningssensorer vurderer, at det er nødvendigt ved kørsel i kuperet terræn.