Når de europæiske konkurrencemyndigheder endeligt godkender Danish Agros overtagelse af Claas-aktiviteterne i Estland, Letland og Litauen i starten af 2020, bliver Danish Agro-koncernen den største samarbejdspartner med Claas på verdensplan.

Danish Agro-koncernen repræsenterer Claas i syv lande - Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen - og forventer i 2020 en samlet omsætning på cirka fem milliarder kroner i sin maskindivision, som også omfatter New Holland-forhandling i en del af Polen og Fendt-forhandling i Tjekkiet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Vækst på 11 procent

- Samlet set er maskindivisionen i 2019 vækstet med 11 procent til en omsætning på 3,9 milliarder kroner. Det er særligt flot, at det er lykkedes at vækste i et faldende totalmarked i et år, som har været præget af kunders investeringstilbageholdenhed efter tørken i 2018, siger Danish Agros koncernchef Henning Haahr.

Han peger på, at det samlede nordeuropæiske mejetærskersalg faldt 30 procent og traktorsalget faldt 11 procent.

På den baggrund fremhæver Henning Haahr, at driftsindtjeningen i maskinforretningen har været på 73 millioner kroner.

- Denne position er bygget op på blot fire år og vidner blandt andet om et stærkt og tillidsfuldt samarbejde med Claas-organisationen, siger Henning Haahr.

Tæt dialog

- Vi er meget tilfredse med samarbejdet med Claas, og med en stærk position i syv lande er der en række synergier, som vi kan udnytte inden for IT, reservedele, brugte maskiner, knowhow med videre. Samtidig sikrer positionen, at vi via vores indkøbsstyrke kan sikre billigere maskiner til den enkelte landmand, siger Henning Haahr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derudover giver vores stærke samarbejde med Claas en række direkte fordele for den enkelte landmand i de produkter, der udvikles. Claas er meget opmærksom på de behov, som de landmænd, vi samarbejder med, har, og Claas har i sine udviklingsprojekter en tæt dialog med landmænd fra vores markedsområder, siger han.

Ambition om vækst

Henning Haahr understreger, at Danish Agro ikke har planer om at udvide forretningen til andre lande, og der er heller ikke planer om flere opkøb.

Men ambitionen handler i stedet om at øge markedsandelen fra et nuværende niveau på otte procent til mere end 10 procent.

Danish Agros position overfor Claas skal også bruges til at sikre skarpe priser. En øget markedsandel lykkes ikke uden skarpe priser i markedet, ifølge Henning Haahr.

- Vi har noget at byde ind med, og Claas lytter til os både teknisk og økonomisk, siger Henning Haahr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Redskaber

Henning Haahr kan ikke løfte sløret for nye initiativer på redskabsfronten.

- Men det er klart, at vi løbende tilpasser redskabspuslespillet til de muligheder, vi kan tænke os, og til de muligheder som kan lade sig gøre, men det er også klart for os, at der i fremtiden er for få forhandlere til de mange redskabsmærker, der er på markedet, siger Henning Haahr.

Og i den udvikling som foregår, er det vigtigt for ham at sige, at Danish Agro har respekt for de gamle historiske relationer, aftaler og bindinger, der er mellem partnere.

- Det er også sådan, vi gerne vil behandles. Vi ønsker ikke at vælte det hele rundt, siger han.

Danish Agro har heller ikke planer om at ændre på den nuværende danske forhandlerstruktur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det handler både om synlighed, knowhow og service, og derfor har det værdi at være tæt på kunderne og ikke mindst at have de rigtige folk på værkstederne og inden for salg, siger Henning Haahr.