velas er navnet på den nye virksomhed, der er skabt i halen på en storstilet fusion mellem to af landbrugsbranchens helt store rådgivningsvirksomheder, skriver LMO i en pressemeddelelse.

Da de to virksomheder, østjyske LMO og fynske Centrovice, tilbage i november fusionerede, var det et vilkår, at den nye virksomhed, der tæller godt 600 medarbejdere og en årlig omsætning på knap 400 millioner kroner, skulle have et nyt navn. Og det er nu en realitet, efter at en enstemmig bestyrelse har stemt for det nye navn, fortæller bestyrelsesformand for velas, Nis Kristian Hjort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er stolte over, at både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere fremover vil kende os som velas. At nå hertil, hvor vi kan præsentere både et nyt navn og en ny identitet, har været en lang og omfattende proces, hvor både medarbejdere og et eksternt bureau har været med til at finde frem til den identitet, vi skal have fremadrettet. Det glæder jeg mig meget over, siger Nis Kristian Hjort.

velas viser retningen

Navnet velas er inspireret af stjernebilledet Vela, der er kendt som Sejlet, og som symboliser fremdrift. Logoet er en stjerne med fire klare takker, og den skal symbolisere velas' rolle som en ledestjerne på himlen, der viser vej.

- Det giver rigtig god mening for os, fordi ledestjerner viser retning. På samme måde er vi med til at vise retningen for vores kunder og dermed også vores egen virksomhed. Ledestjerner bruges på både den korte bane såvel som den lange - og vi skal kunne favne begge dele. Derfor passer navnet godt på vores virksomhed, siger Jan Winther, adm. direktør i velas.

Ulig andre spillere i branchen lægger navnet velas sig ikke direkte op ad en landbrugsfaglig terminologi. Og det er ikke tilfældigt, fortæller Jan Winther.

- Vi vil gerne have et navn, som er anderledes end resten af branchen. Vi vil gerne træde nye veje, og det gør vi med både navnet, fusionen og i det daglige arbejde med vores kunder. Men der skal ingen tvivl være om, at landmænd - store som små - både i dag og i fremtiden vil være vores primære fokus. Men med navnet åbner vi også op for, at andre brancher i stigende grad kan trække på vores specialistviden om alt fra skat til regnskab og ledelse, siger han og fortæller, at det kun vil være et plus for kunderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har i flere år haft en strategi om også at servicere andre erhverv, og det kommer vi også til i stigende grad i fremtiden. Det kommer i sidste ende landmanden til gode, fordi de øvrige virksomheder bidrager til indtjeningen, og den indtjening bliver i selskabet, som til syvende og sidst tilfalder landmanden, siger han.

Det nye navn samt den nye identitet blev fredag præsenteret for medarbejderne på et fælles møde.