Det røde statskontrollerede ø-mærke fylder 30 år i 2020 og sidder på et stigende antal af de varer, danskerne putter i indkøbskurven. Mærket spiller en væsentlig rolle for, at Danmark har det ubestridte verdensmesterskab i økologi og for, at økologien sætter nye mål for fremtiden.

Sådan lyder det fra Økologisk Landsforening, der vil bruge økologiens succes til at udvikle og skabe innovation, så danskerne kan se frem til nye økologiske produktionsformer og produkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ingen andre i verden køber så mange økologiske varer pr. indbygger som danskerne. Æren for det, kan i høj grad tilskrives det røde ø-mærke. Mærkets og økologiens succes har desuden været medvirkende til sundhedsgevinster for mennesker og dyr samt mere omtanke for grundvand og natur, mener Økologisk Landsforening.

Et skridt videre

Inden mærket runder det næste skarpe hjørne, er det foreningens mål, at endnu flere økologiske varer lander i danskernes indkøbskurve, og at økologien tages til nye bæredygtige højder.

- Økologien er blevet voksen og velkonsolideret, men den må aldrig læne sig tilbage og blive doven. Ø-mærkets 30-årige styrke og økologiens stabile vækst skal bruges til at gå et skridt videre, så forbrugerne får endnu flere og endnu bedre muligheder for at træffe bæredygtige valg i fremtiden, siger Per Kølster, der er formand for Økologisk Landsforening.

Salget af økologiske varer har været konstant stigende gennem samtlige 30 år, og ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Økologisk Landsforening, forventer 74 procent af danskerne at købe mere økologi fremover.

- Hvor forbrugerne tidligere havde fokus på basisvarer inden for mejeri og grønt, ønsker de nu også mere niche- og trendprægede produkter - for eksempel inden for drikkevarer, snacks og chokolade. Det betyder, at der kommer flere nye, mindre virksomheder på banen, og at de eksisterende udvider deres sortiment, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

30 procent i 2030

Økologisk Landsforening markerer 30-året for ø-mærket med at sætte et konkret og ambitiøst mål for, hvor økologien er om ti år.

- Kigger vi historisk på økologiens vækst og succes, tør vi godt at sætte overliggeren højt. Vi tror på, at det økologiske landbrugsareal er på 30 procent, og at de økologiske varer udgør 30 procent af det samlede varekøb i 2030, siger Per Kølster.

- Derudover arbejder vi intensivt på, at økologerne er dem, som står forrest for at løse klimaudfordringerne i landbruget, så vi tager vores del af ansvaret.

Ø-mærkets 30-års fødselsdag bliver fejret i hele 2020 med kampagner og forskellige aktiviteter.