En pendlervogn til roer giver en væsentlig kapacitetsforøgelse til roeoptageren. Men pendlervognen er ikke gratis at køre med og indkøbe, og manden på vognen skal også have løn.

Derfor er løsningen hos Døllefjelde Maskinstation på Lolland ret interessant, da den selvkørende pendervogn ikke blot nøjes med at pendle roerne mellem optager og kule.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg er ret glad for denne opbygning, da man dermed slipper for bundkæde delen i bag, som alt andet lige er dyre at holde kørende end en tippende kasse

Simon Ludvigsen, Indehaver af Døllefjelde Maskinstation

- Om foråret og om sommeren kører maskinen gylle med en 20 kubikmeter beholder, fortæller Simon Ludvigsen, indehaver af Døllefjelde Maskinstation.

Til sæson 2019 har den lollandske maskinstation investeret i en femhjulet Vervaet Hydro Trike med en 20 kubikmeter gyllebeholder, som står for udbringning af gylle med nedfælder i sortjord og græsmark.

Når roekampagnen begynder, så spændes gyllebeholderen af, og en roekasse monteres.

På den måde udnytter maskinstationen køretøjet i næsten alle af årets 12 måneder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi mangler egentligt bare lidt til den i januar og februar, fortæller Simon Ludvigsen.

rich-media-3
Tankstørrelsen på optageren og pendlervognen er samme størrelse og passer derfor rigtig godt sammen.

Trykker bredt

Selve roekassen på Vervaet'en rummer 20 kubikmeter og er dermed samme størrelse som den selvkørende Vervaet Evo Beat 625 Eater roeoptager, som maskinstationen har kørt med i et par år.

- Dermed passer de to køretøjer ret godt sammen, og de er begge ret skånsomme mod marken, påpeger Simon Ludvigsen, som hentyder til dækmonteringen på maskinerne.

Den femhjulet Vervaet Hydro Trike kører med ét centerhjul, mens de to midterste hjul skydes ud og kører i hjulsporerne ved siden af baghjulene. Dermed har den blot én overkørsel i hvert spor.

Vervaet Evo Beat 625 Eater roptageren er ret specielt opbygget med to frontmonteret aksler, hvor hjulene kører i samme hjulspor, mens de to bagerste hjul er monteret helt tæt sammen, og trykker mellem de to forreste aksler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På Vervaet Hydro Trike kan vi fra førerhuset selv indstille, hvordan trækket skal fordeles mellem de tre trækkende hjul, og det kan være ret nyttigt i flere situationer, fortæller Simon Ludvigsen.

rich-media-5
Ved aflæsning tippes bagenden af kassen, så roerne selv falder ned til bundkæden, som trækker dem ud på aflæsserbåndet.

Hurtig maskine

Maskinstationen er færdig med roeoptagningen for sæson 2019, og erfaringen ligger derfor nu klar:

- Maskinen er ekstrem hurtigt, og kan nå op på 30 kilometer i timen i marken. Kapacitetsforøgelsen på roeoptageren kan gå fra 20 til 50 procent, forklarer Simon Ludvigsen, som fortæller, at kunderne har taget rigtig godt imod konceptet.

rich-media-6
De to hollandske maskiner har imponeret på maskinstationen til sæson, og kapacitetsforøgelsen på maskinen ligger mellem 20 og 50 procent ved dette koncept.

Minimalt vedligehold

Roekassen på Vervaet Hydro Trike består dels af en tippende del i bag, samt bundkæde-delen i fronten af roekassen.

- Jeg er ret glad for denne opbygning, da man dermed slipper for bundkæde delen i bag, som alt andet lige er dyre at holde kørende end en tippende kasse, forklarer Simon Ludvigsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved aflæsning tippes roerne derfor fra bagenden af kassen og ned på bundkæden og transportere roerne ud på aflæsserbåndet og hen i kulen.

- Jeg er ikke skræmt over, at service til optager og pendlervogn skal komme fra Holland, hvis uheldet er ude. Vi har et lager på maskinstationen med de vigtigste sliddele, og skulle uheldet være ude, så holder vi maksimalt stille i ét døgn. Det kan man også let gøre med en maskine, som er købt i Danmark. Desuden er hollændere et folkefærd som det danske. Det er løsningsorienteret, og gør alt hvad de kan for at holde maskinen kørende - selvom den kører i Danmark.

På Døllefjelde Maskinstation har man da også erfaringer med salg og servicering fra Holland i form af de selvkørende ærtehøster som hollandske Ploeger har leveret til maskinstationen.

rich-media-8
Den selvkørende Vervaet optager er nu to sæsoner gammel og imponerer på kapacitet og renhed.