Klaus Nissen, direktør i Dansk Maskinhandlerforening, mener, at importør og producent har et alt for ensidigt fokus på markedsandele og salg af nye maskiner og mangler respekt for at maskinhandlerne i høj grad er små og mellemstore virksomheder med med ejerledere, sm har hånden på kogepladen rent økonomisk.

- Udgangspunkt burde være, at bør være i samme båd, og det skal afspejles i forhandlerkontrakterne, mener Klaus Nissen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han sammenligner en kontrakt med en ægtepagt.

- Den skriver man under på og lægger i skuffen uden at tænke så meget over det, så længe man er glade for hinanden. Men når så opsigesen pludselig kommer med seks måneders varsel, så bliver det aktuelt med en kontrakt, siger Klaus Nissen.

Han påpeger, at det er meget vigtigt at have en aftale om, hvilke rettigheder, man har i forhold til hinanden.

- I det fælleseuropæiske arbejde, som jeg står i spidsen for i Climmars arbejde med forhandlerkontrakter, har vi fire hovednedslagsområder. Det første er konkurrenceklausuler, som er alt for restriktive. Det hander også om fornuftige rammer, og det handler om alt for korte opsigelsesvarsler, og når så opsigelsen kommer, så skal der for eksempel være pligt til tilbagekøb af varer, sagde Klaus Nissen.

Han oplever stor forståelse for nogle af synespunkterne hos en del af de store producenter, som han mødes med. Særligt betydningen af korte opsigelsesvarsler i forhold til banker og andre kreditgiveres villighed til at yde kredit.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så lytter de, for det har betydning for maskinhandlernes muligheder for at købe nye maskiner. Bankerne ser en risiko, når en hovedforhandling udgør 80 procent af en forretning og kan opsiges med kun seks måneders varsel, siger Klaus Nissen.