På de lokale landeveje er det ikke usædvanligt at se sorte striber efter landbrugsvogn, hvor hjulene blokeres, når der bremses med tom vogn. Problemet kan løses med en ALB-ventil, der minimerer bremsekraften når vognen er tom, og øger bremsekraften i forhold til, hvor meget, der læsses på vognen. Der findes ALB-ventiler til bremser på både hydraulik og luft, men hidtil har det kun været muligt at montere udstyret på vogne med affjedrede aksler og ikke på vogne med vippebogie.

Løsningen ligger lige for

På Agritechnica viser Krampe, hvordan virksomhedens HP og SK-serier af entreprenørvogne på vippebogie kan monteres med lastafhængige bremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er sådan set ganske enkelt, da vognene i forvejen er monteret med affjedret træk. Affjedringen besår af en såkaldt Silentblock, som er en tyk gummicylinder, der er monteret imellem trækstangen og chassiset. Blokken er vulkaniseret i en speciel compound, der er designet til at absorbere tryk. Når traileren læsses, trykkes blokken sammen, og det er den bevægelse, at vi i ALB-ventilen omsætter til en regulering af bremsekraften, siger Kenneth Bønner, eksportmanager hos Krampe.

Frit valg på affjedring

Ud over vippebogien leverer Krampe også de to serier af entreprenørvogne på forskellige former for affjedring.

- Vi leverer faktisk vognene med tre forskellige typer af affjedring. Ud over affjedring med enten luft eller hydraulik leverer vi også vognene med bladfjedre. Når vognene leveres med affjedring, monteres ALB-ventilen ved affjedringen, og måler hvor meget fjedringen trykkes sammen, siger Kenneth Bønner, der anbefaler den meget kraftige vippebogie, når vognene anvendes ved projekter, hvor der endnu ikke er anlagt veje.

- Vippebogien følger jorde rigtig godt, og selv i ujævnt terræn går den stabilt efter traktoren. Bogien er opbygget over et kraftigt ovalt rør, der er designet til at få de tæsk, som det giver at køre på en offroad byggeplads, siger Kenneth Bønner.