Den europæiske maskinhandlerforenings årlige undersøgelse af forhandlernes tilfredshed med deres traktormærker, viser som tidligere år en gennemgående tilfredshed med producenterne - dog med tydelige forskelle fra mærke til mærke. På en skala fra 1 til 20 er karakteren på mange parametre oppe omkring 15, hvilket Climmar-formand Erik Hogervorst anser for ret godt.

Men på et spørgsmål er utilfredsheden meget markant. Det gælder producenternes indsats for at tyverisikre maskinerne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Her er gennemsnitskarakteren helt nede på 9,9, og karaktererne spænder fra 12,6 helt ned til kun 7,2.

- Vi må konstatere, at der ikke sker meget for at tyverisikre traktorer og udstyr, sagde Erik Hogervorst ved fremlæggelsen af undersøgelsen.

Stort problem

Han bemærker også, at der er meget store forskelle på de enkelte traktormærker, men han kan ikke sige, hvorfor der er så store forskelle.

- Nogle mærker har indført nøgler, som kun kan bruges til én bestemt traktor, men det er endnu ikke indført hos alle mærker, siger Erik Hogervorst.

Han mener, at der er tale om et ret stort problem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er noget, der giver udfordringer for landmænd i forhold til deres forsikringsselskaber. Og det betyder blandt andet, at nogle landmænd er nødt til at tage udstyr ud af traktoren, hver gang de forlader den, siger Erik Hogervorst.

Nogle vil snakke

Tyverisikring er derfor et af de emner, som Climmar gerne vil drøfte med traktorproducenterne på vegne af de europæiske maskinhandlere.

Men ikke alle traktorproducenter er lige begejstrede for at drøfte de mulige forbedringer i relationen mellem forhandlere og producenter.

Generalsekretær Jelle Bartlema fortæller, at nogle brands meget gerne vil i dialog omkring undersøgelsen og gerne vil have tallene splittet op på nationalt niveau, så de for alvor kan arbejde med forbedringer i relationen. Men andre mærker ønsker slet ikke at drøfte undersøgelsen med Climmar.

Fælles interesse

- Vi mener ellers, at vi har en fælles interesse i at arbejde med nogle af de forhold, som har betydning for maskinhandlerne. Vi synes for eksempel, at der nogle gange er ubalance mellem forhandlerne og producenterne i for eksempel forhandlerkontrakterne. Vi vil meget gerne i dialog for at få en fælles forståelse for, at vi alle er en del af den samme forsyningskæde, og at vi har en fælles interesse i at kunderne i den sidste ende får et godt produkt og en god service, siger Jelle Bartlema.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samarbejde er målet

Formand Erik Hogervorst mener, at de tilsyneladende forskellige holdninger til dialog kan skyldes, at producenterne ofte har et globalt perspektiv, mens forhandlere ser på deres lokale forhold og deres relation til kunderne. Det kan derfor være svært at have en fælles platform for en dialog.

- Men vores mål er at forbedre, hvordan man samarbejder i branchen - ikke hvordan man bekæmper hinanden, siger Erik Hogervorst.