Case IH, John Deere, McCormick, New Holland og Fendt har alle store traktornyheder med på Agritechnica. Fælles for de mange traktornyheder er, at man er gået et hak op i emissionskravene på motorer, og dermed har Stage V-motorer til at ligge under motorhjelmen.
I modsætningen til tidligere opdateringer af emissionskravene på traktormodeller, er det sjældent, at chaufføren har bemærket de store ændringer i kabinen.
Det laves derimod om på mange af de nyheder, vi kommer til at se i Hannover. Designmæssigt er der store forskelle på de tidligere Case IH Magnum-serie og den nye generation. Det samme gør sig gældende for John Deere 8R-serien og den nye generation. Fælles for de to traktorserier er dog, at specifikationerne under motorhjelmen stort set er uændret til trods for Stage V-kravene.
Store kabineændringer
Inde i kabinen er der også markante forskelle i den nye generation af både Case IH Magnum-serie, New Holland T8-serie samt John Deere 8R-serie traktorer.
Både Case IH og New Holland har fået nye 12 tommer touch-terminaler med Microsoft-styring og dermed en helt ny opbygning af terminalerne i modsætningen til tidligere. Begge traktorer har også fået helt nye armlæn med nye kørehåndtag og betjening af traktorens funktioner.
I den nye John Deere 8R-serie har CommandPro-joysticket fundet vej til kabinen, som også er kendt fra 6R-serien og nu den nye 7R-serie også.
Én eller to bælter
Både John Deere 8R-serien, Case IH Magnum-serien og New Holland T8-serien kan udstyres med enten traditionelle hjulmontering eller bælte-teknologi.
Både Case IH og New Holland kan leveres i en såkaldt hybrid-løsning, hvor baghjulene udskiftes med bælteundervogn, hvorimod der er lidt flere muligheder med 8R-serien fra John Deere.
Traditionelt set kan John Deere 8R-serien også leveres i en 8RT-serie, hvor der er tale om to langsgående bælter i stedet for fire traditionelle hjul.
Men på Agritechnica præsenteres den nye 8RX-serie, hvor de fire traditionelle hjul erstattes af fire bælter.
Løsningen er især efterspurgt i USA, hvor de fire bælter har langt større fleksibilitet end to bælter, men prismæssigt vil der også være en betydelig forskel på 8RT og 8RX.
8RX-traktoren er dog langt fra "bare" en 8R-traktor med bælter i stedet for hjul - hele opbygning af traktor, transmission og aksler er komplet anderledes på 8RX-serien, og det er blandt andet én af grundene til en ikke uvæsentlig prisforskel.
Unik motorteknologi
Den nye Fendt 900-serie skiller sig ikke rigtig ud rent komfortmæssigt i forhold til John Deere, Case IH og New Holland. Kabinen på den nye Fendt 900-serie er nemlig stort set identisk med de tidligere med samme højre armlæn samt kørehåndtag og indretning af kabinen generelt. Dog er der den væsentlige forskel, at traktoren har fået samme transmission som Fendt 1000-serien, hvilket betyder, at der nu ikke skal skiftes grupper i transmission, ligesom firehjulstræk-knappen er forsvundet. Den nye Fendt 900-serie sørger selv for at koble firehjulstrækket til og fra.
I modsætningen til de øvrige traktornyheder, skiller Fendt sig markant ud rent motormæssigt. Mens de øvrige traktornyheder "blot" har fået en opdatering af motorerne fra Stage IV til Stage V, så har Fendt fået ny motorleverandør i motorrummet med store teknologiske forspring til følge.
Som den eneste på markedet tilbyder Fendt en motorkarakteristik, hvor motoren bevist arbejder ved væsentligt lavere omdrejninger end de øvrige. På den måde udnyttes momentet tilfulde, og der vil selvsagt være et lavere brændstofforbrug på motoren på baggrund af dette. Traktoren er også som den eneste af nyhederne udstyret fra fabrikken med 44 tommer fælge på baghjulene samt integreret lufttryksregulering på samtlige fire hjul.
Nye underdogs
Det er ikke kun de helt store og veletablerede traktorproducenter, som har nyheder med til Hannover.
Eksempelvis vil den hviderussiske traktorproducent, Belarus, tage kampen op mod Fendt 1000-serien i en ny 500 hestekræfter stærke Belarus 5022-model. Traktoren 500 hestekræfter fra en 18,1 liters Cat-motor. Belarus fortæller, at traktoren er udviklet i samarbejde med tyske Zeppelin, som er en del af Cat-koncernen.
Mere kendte er McCormick, som kommer med både en opdateret X7 og X8-serie, hvor nogle af de kritikpunkter, som Maskinbladets PowerGear havde til X8-serien, nu ser ud til at blive rettet.
Kig nærmere på maskinerne
Hvis du ikke kan vente til Agritechnica med at kigge nærmere på maskinerne, så kan du se PowerGear-test af Fendt 942 Vario på maskinbladet.dk, samt Preveiw af den nye Case IH Magnum, John Deere 8R-serie samt New Holland T8-serie.