Krydsningen mellem en traktor og en lastbil har gjort firehjulstrækkeren Unimog fra Mercedes-Benzfabrikkerne anvendeligt til en lang række opgaver i industri og landbrug.

Men i landbruget er Unimog'en ikke helt slået igennem som forventet dengang i 1945, da køretøjet blev præsenteret første gang. I stedet er det i dag de store, specialiserede firehjulstrukne traktorer, der dominerer i det industrialiserede agerbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mercedes nu kan henvise til, at det tyske landbrugsselskab DLG har testet Unimog'ens brændstofforbrug imod de traditionelle 4x4-traktorer.

Testen viser klart, at Unimog'en ikke blot kommer frem, den gør det også betydeligt billigere end sine firehjulsstrukne traktor-konkurrenter.

Den testede Unimog var en model U 400 med et 21 tons læs, målt på jævn grund ved 50 kilometer i timen.  Her kom Unimog'en ud som ubestridt vinder med et brændstofforbrug på knap 19 liter diesel pr. time, mens det gennemsnitlige forbrug for de testede traktorer var en anelse over 32 liter pr. time.

Læs mere om Unimog'ens historie i det nyeste nummer af Maskinbladet.