Økologiske fødevarer er populære blandt de danske forbrugere, men mængden af, hvor mange økologiske varer, der ryger i indkøbskurven, afhænger af, hvor du bor. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Flere og flere danskere køber økologiske fødevarer, når de handler. Hele 95 pct. af befolkningen svarer, at der kommer økologiske fødevarer i indkøbsvognen, når de står i deres lokale supermarked. Hyppigheden varierer dog en del efter, hvor i landet du bor, skriver L&F i en pressemeddelelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der lanceres i forbindelse med torsdagens årsmøde i økologisektion.

Ifølge undersøgelsen vælger 43 procent "ofte" eller "altid" økologien til, hvilket er en stigning i forhold til samme tid sidste år, hvor andelen lå på 37 procent.

Regionale forskelle

I Region Hovedstaden handler mere end hver anden forbruger økologisk 'ofte' eller 'altid', mens det samme kun gælder for 29 procent i Region Nordjylland.

Ifølge Kirsten Lund Jensen, økologichef hos Landbrug & Fødevarer, slår mange nye tendenser helt generelt først igennem i de store byer. Derfor er der heller ikke noget underligt i, at det tager lidt længere tid at opnå de samme salgstal i Nordjylland, som det gør i hovedstaden.

- Demografiske faktorer som alder og uddannelse har også indflydelse på forbrugernes indkøb af økologi. Tilgængelighed og udvalg af varer spiller også en rolle. Jo flere, der køber økologiske varer i et område, jo bredere bliver butikkernes sortiment. Derfor vil der ofte være mere økologi i storbyerne, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når forbrugerne skal prioritere, hvilke økologiske fødevarer de oftest køber, er grøntsager i top for mere end hver syvende. Økologiske æg, mejeriprodukter, frugt og gryn kommer lige efter, mens de færreste nævner småkager eller chokolade som varer, hvor de prioriterer det røde ø-mærke.

Fremmer salg

Hos Landbrug & Fødevarer arbejder organisationen på at fremme salget af alle typer fødevarer - både økologiske og andre kategorier.

- Det er én af vores kerneopgaver at være med til at skabe gode afsætningsmuligheder for alle typer af danske fødevarer - både herhjemme og i udlandet, siger Kirsten Lund Jensen og fortsætter:

- Det er en styrke for et samlet landbrugs- og fødevareerhverv, at vi for eksempel i forbindelse med eksportfremstød har hele paletten med og kan levere alle typer varer, forbrugerne måtte efterspørge, siger Kirsten Lund Jensen.

Økologi frem mod 2030

Der er fortsat et stort potentiale for at øge salget af økologi, hvilket den nye analyse også viser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Regeringen har også et mål om at fordoble danskernes forbrug af økologi frem til 2030, og det vil vi gerne hjælpe med til at indfri, siger Kirsten Lund Jensen.

I næste uge har erhvervsorganisationen for eksempel et eksportfremstød rettet mod at få afsat mere dansk økologi til tysk Foodservice, det vil sige caféer, restauranter og storkøkkener, ligesom organisationen i begyndelsen af oktober deltog på verdens største fødevaremesse, Anuga, i Köln sammen med flere medlemsvirksomheder som for eksempel Gasa Odense, Atria og Danish Crown.

Den nye undersøgelse er foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer, der har spurgt 1.029 danskere i alderen 18-70 år om deres økologiforbrug og vaner.