- Efter 8-10 år på landevejene har et lastvognschassis rigtig meget tilbage at slide på for landbruget. I forhold til landbrugsvogne er lastvogne overdimensioneret med meget store lejer og bremser. De er bygget til at køre 90 km i timen, så til vores brug med 35 km i timen får vi noget fantastisk kram. Vi får vogne med høj sikkerhed og så stor bremseevne, at vognene kan stoppe traktoren, understreger Kresten Skagge Pedersen, der ejer Regerup Maskinværksted ved Glumsø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vogn sparer udleveringsrum

På maskinværkstedet er der ansat en heltids og en deltids medhjælper. De bygger store specialvogne, f.eks. udleveringsvogne til grise, halmvogne, gyllevogne og kornvogne. Kresten udtænker vogntyper, der giver mere nytte end bare det at transportere.

- Vi har tænkt grisevognen sådan, at den er et alternativ til et udleveringsrum. Vognen indrettes med opdeling i rum til 20 grise og med presenning, så den kan godkendes til transport. Længden er op til 12,90 meter. I én etage giver det plads til 100 grise og i en to-etagers vogn kan der være 180. Udleveringsvognen giver større veterinær sikkerhed, end der er med et udleveringsrum, fordi vognen med grisene kan køres væk, så fremmede biler ikke kommer i nærheden af stalden. Vognen har gode køreegenskaber, så landmænd, der bor op til 30 km fra slagteriet med fordel selv kan levere grisene, forklarer Kresten Skagge Pedersen.

Ingen stop i høsten

Til korntransport bygger Kresten Skagge Pedersen kroghejsevogne med løse kornkasser. De udgør et fleksibelt transportsystem, der sikrer, at mejetærskerens kapacitet kan udnyttes, uden at transporten bliver flaskehals ? også når der høstes om aftenen, efter at modtagelsen er lukket på foderstoffen.

- Med et passende antal løse lad med kornkasser kan vi med én traktor og vogn sikre, at der kan høstes uden stop. Det er let at sætte kornkasserne af for enden af marken med kroghejsesystemet. Så kan mejetærskeren altid tømme der. Traktor og vogn henter så de fyldte kasser og transporterer høsten til kornmagasinet eller kornhandelen i den takt, det passer i den anden ende, forklarer Kresten Skagge Pedersen.

2000 vogne siden 1978

Et utal af landmænd er gennem årene blevet deres egne vognmænd med udstyr fra Regerup Maskinværksted. Siden 1978, hvor Kresten Skagge Pedersen startede produktionen, er der leveret cirka 2000 vogne til kørsel af halm til kraftvarmeværker, gylletransport, levering af grise, kørsel af korn og meget mere. Derudover er der lavet forsikringsskader og reparationer på vogne, der er skadet ved uheld.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er fast aftager af chassiser hos et par danske ophuggere. Der ved jeg, at kvaliteten er i orden, og derfor bruger jeg ikke udenlandske chassiser. Kvaliteten og sikkerheden skal først og fremmest være i orden. Hvis man ikke har uheld eller kører på med vognene er der ingen vedligeholdelsesudgifter. I de senere år har vi mærket vognene med stelnummer. Det er nødvendigt, når de skal finansieres, og hvis en vogn bliver stjålet er det let at dokumentere ejerforholdet med stelnummeret, understreger Kresten Skagge Pedersen.

En travl mand

Kresten Skagge Pedersen har mange jern i ilden. Maskinværkstedet har til huse på hans landbrugsejendom, hvor han driver 98 hektar med korn og frøavl og har hestepension med plads til 17 heste.

Inden for de seneste par år har han bygget en 20 x 40 m ridehal, en 20 x 60 m udendørs ridebane og en lækker rytterstue til de mange hesteejere, der har deres daglige gang på ejendommen. I alt er der 7.000 kvadratmeter under tag.

- Som et ekstra bijob er jeg for resten også ambulancefører for Falck hvert tredje døgn, når Kresten Skagge Pedersen at fortælle, inden han iler ud og fortsætter arbejdet med reparere en forsikringsskade på en kornvogn.