sonsoreret-indhold

Abonnementsartikel

Vidensdeling er ideelt på en arbejdsplads, uanset hvilken branche du befinder dig i. Det er de færreste mennesker på en arbejdsplads, som ved det hele selv og aldrig har brug for at spørge andre kolleger om noget.

Med Sharepoint er det nemt og ganske enkelt for alle typer af virksomheder at skabe en digital arbejdsplads, hvor deling af viden er i fokus. Der er ingen, der ved alt, og der er heller ikke nogen, som skal vide alt. Det er ganske enkelt mere eller mindre umuligt, og derfor er det vigtigt, at du som virksomhed får implementeret simpel og nem vidensdeling mellem alle medarbejderne.

Optimering af arbejdsgange

Det kan i den grad optimere en hel masse arbejdsgange, hvis du får indført en kultur, hvor deling af viden er en helt naturlig del af arbejdet. Ved at få optimeret nogle arbejdsgange kan du skabe mere effektivitet i virksomheden, og det kan i sidste ende betyde flere grønne tal på bundlinjen, hvilket de fleste virksomheder arbejder mod.

Optimering af arbejdsgange er det ikke bare noget, der sker fra den ene dag til den anden. Det er noget, der kræver tid og hårdt arbejde, men en digital arbejdsplads og en online platform er et redskab, der kan gøre det nemt og hurtigt at få en mere effektiv arbejdsgang.

Ny kultur blandt medarbejderne

Det kræver ikke blot et nyt system at skabe en arbejdsplads, hvor dine medarbejdere deler deres viden og opgaver med hinanden. Det kræver også en ny kultur blandt medarbejderne, og afhængig af hvordan vidensdeling fungerer i din virksomhed i dag, kan det tage kort eller længere tid.

I virksomheden skal du forsøge at skabe en kultur, hvor medarbejderne bruger det digitale system, og deler alt det de kan, og det der er brug for. Du skal sørge for, at medarbejderne finder det ganske naturligt at dele deres viden og opgaver.

Ikke nok med det skal de også blive trygge og komfortable i det nye system, hvilket for nogen kan tage længere tid end for andre. Det afhænger meget af, hvem medarbejderne er, og hvor teknisk anlagte de er.

Formindsk antallet af møder

Møder er rigtig gode, men de kan også tit tage længere tid end nødvendigt. Dermed ikke sagt at du skal slette alle møder, men et digitalt system med fokus på videns- og opgavedeling kan mindske antallet af møder, og dermed skabe en mere effektiv arbejdsgang.

Det kan nemlig ikke undgås, at møder kan tage længere tid, fordi der bliver snakket meget. Det er ikke altid den mest effektive måde at dele opgaver og viden på, men hvis det kan gøres over et intranet, kan det give det samme resultat og måske endda et bedre et af slagsen.

Generelt kan du skabe en effektiv virksomhed, hvor der kun bliver holdt møder, når det virkelig giver mening, og når det er yderst nødvendigt. Men husk på, at det kan tage tid at ændre på alt dette i din virksomhed. Det kræver en ny tilgang til arbejdet og nye rutiner for alle.