Den nye og strengere lov om håndholdt mobiltelefoni har skabt usikkerhed blandt brugere af radioudstyr i køretøjer. Således har en forhandler af udstyr til telekommunikation oplevet, at kunder har spurgt, om skærpelsen også vil ramme dem.

Det vil sige brugere, der i forbindelse med deres arbejde kommunikerer mellem køretøjer ved hjælp af en håndholdt mikrofon, der er koblet til bilens fastmonterede teleudstyr eller mobilradio.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undtagelse

- Men vi kan berolige disse brugere med, at de ikke vil blive ramt, siger Jens Buus fra DMTonline, der blandt andet forhandler udstyr til radiokommunikation.

Han tilføjer, at det faktisk var ved DMTonlines mellemkomst, at der blev skrevet en mere præcis tekst til den skærpede lov.

Meningen med den skærpede lov er at kunne give en hårdere straf til de mennesker, der for eksempel benytter håndholdt mobiltelefon under kørslen.

I den gældende lovtekst hedder det nu, at politi, redningstjenester og erhvervschauffører ikke er omfattet af loven, "hvis brugen er nødvendig af hensyn til erhvervsmæssige transporter," som det hedder i den gældende lovtekst. Det vil sige erhvervschaufførers brug håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr eller mobilradio.

Lukket frekvens

Dette er såkaldt LMR-udstyr (Land Mobile Radio). Brugeren skal søge om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen, og gives tilladelsen, skal man kommunikere på en lukket frekvens.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og brugen af dette udstyr er netop nødvendig for udførelsen af visse typer arbejde. Det er opgaver, der kræver en stabil og sikker forbindelse, som ikke kan opnås ved for eksempel mobiltelefoni.

Gyllekørsel

Blandt disse brugere tæller også medarbejdere i landbruget. Et eksempel kan være gyllekørsel til marker, der ligger langt fra hinanden. Her er det nødvendigt at kunne kommunikere mellem gyllebiler og gyllevogne.

Et andet eksempel er kørsel med ensilering, hvor finsnitteren skal kunne kommunikere hurtigt og præcist med frakørselvogne, der eksempelvis i majsen kører lige bagved snitteren. Her er det ofte også nødvendigt at kommunikere, når der skiftes mark.

Endnu et eksempel er kørelærere, der under køreundervisningen til for eksempel knallert og motorcykel skal kunne kommunikere med eleverne.